24 november 2020

Motie wandteksten nabij de raadzaal

Nu de oude raadszaal zal worden afgebroken, laaide achter de schermen de discussie op wat te doen met de wandtekst in de raadszaal: “De overheid is Gods dienares u ten goede. Rom. 13.” Dit was destijds een geschenk van de Ermelose kerken.

De fractie van Progressief Ermelo kwam met een motie om deze wandtekst op basis van ‘scheiding tussen kerk en staat’ niet terug te laten komen in de nieuwe raadszaal, maar wel de tekst van artikel 1 van de Grondwet aan te brengen.

De SGP had samen met de ChristenUnie een motie om de tekst juist wel terug te laten komen in de raadszaal.

Aanvankelijk leek hier helaas geen meerderheid voor.

Progressief Ermelo deed aan de SGP het gebaar om een gezamenlijke motie te maken met als strekking om zowel de Bijbeltekst als de tekst van de Grondwet gezamenlijk nabij de ingang van de raadszaal aan te brengen.

“Hoewel,” aldus raadslid Snoek tijdens de raadsvergadering van 12 november “in de raadzaal de juiste plek zou zijn, is het nu door het multiculturele karakter van de zaal minder gewenst, omdat daar de Bijbeltekst waarschijnlijk in een wat minder opvallende plek geplaatst wordt, zodat het niet op alle foto’s van bijvoorbeeld een huwelijk zou komen te staan. Iedereen die nu de raadzaal inkomt, kan de tekst lezen.

Daaronder, of omtrent dezelfde plaats, misschien aan de andere zijde van de ingang, komt artikel 1 van de Grondwet, waarop de eed of belofte is afgelegd. We nemen aan dat de architect wel weet dat, als de teksten onder elkaar komen, dat dan de Bijbeltekst bovenaan behoort te staan, als zijnde het Woord van God.”

De motie werd unaniem aangenomen.