5 december 2015

Zwaar verkeer Kerkdennen via Westflank afgewenteld

Commissie praat over verkleuring Kerkdennen

ERMELO - Wat houdt verkleuring van Kerkdennen precies in? Die cruciale vraag stond dinsdagavond centraal in de commissie Infrastructuur en Ruimte. De opdracht van de raad aan het college is dat de bedrijfsfunctie van Kerkdennen behouden moet blijven, dat er een wens is te komen tot lichtere bedrijvigheid en dat er geen actieve grondpolitiek wordt bedreven door de gemeente.

De commissie sprak veelal over het terugdringen van verkeersoverlast, de verkeerstromen beter te scheiden, het mogelijk maken van lichtere bedrijvigheid en oplossing van het parkeerprobleem van vrachtverkeer dat er langdurig met koelaggregaten zorgt voor geluidsoverlast voor de omgeving.

In de Verkenning die door een bureau is gedaan op Kerkdennen zijn drie scenario's geschetst voor verkleuring: basis (kosten 6,5 ton), in de etalage (kosten 1,1 miljoen) en duurzame verkleuring (kosten 2,1 miljoen). De raad moet aan de hand van de scenaro's, waarmee geschoven kan worden, het college een richting meegeven, zodat het gekozen scenario in samenspraak met de ondernemers en eigenaren van Kerkdennen, verder uitgewerkt kan worden. Daarna zal het college in het voorjaar een verkleuringsvoorstel aan de raad voorleggen. Volgens wethouder Esther Heutink vindt al verkleuring plaats op Kerkdennen. Zo zijn er al muziek-, dans- en sportscholen gevestigd. Ze hield de commissie voor dat lichtere bedrijvigheid niet altijd een garantie inhoudt van minder verkeer. 

30 km

Leo van der Velden (SGP) hield een lofzang op Kerkdennen. ,,Het is goud waard, er werken wel zo'n 350 mensen, daar moeten we zuinig op zijn en de klachten vallen best mee. We zullen het verkeer over de Westflank moeten sturen, maar we moeten realistisch zijn en kunnen nooit 100% garanderen dat vrachtverkeer dat naar Amersfoort moet, via Harderwijk zal gaan.'' Hij pleitte voor een 30 km regiem in deze wijk. ,,Het is zowat het enige plekje in Ermelo waar 50 gereden mag worden.'' Een fietsontsluiting via de hei noemde hij wenselijk. ,,We moeten het bos aan de Sportlaan dan ook in stand houden.'' Ook zag hij wel een rol voor Kerkdennen weggelegd op gebied van duurzaamheid. ,,Zo kunnen we een eigen energiecentrale vestigen op het terrein van de gemeentewerf voor heel Kerkdennen.'' Aan de bestaande rechten van bedrijven viel wat hem betreft niet te tornen. ,,Die zijn zo hard als het maar zijn kan.''

Economische drager

Volgens Ronald van Veen (CU) kon Kerkdennen goed fungeren als pilot voor duurzaamheid.  ,,Dat moet het unique selling point zijn van Kerkdennen.'' Hij benadrukte eveneens de wenselijkheid van een veilige fietsroute en vroeg zich af of het college zou willen meewerken aan woningbouw aldaar. Karel de Greef (CDA) onderstreepte nog eens dat het uitkopen van bedrijven geen taak was van de gemeente. ,,Wat CDA betreft staat het zware verkeer centraal. Voor een deel zal dat worden afgewenteld op de Westflank, een deel zal echter blijven gaan over de Hamburgerweg en de Oude Telgterweg.'' Bart van der Knaap (BBE) refereerde aan de mogelijkheid die de gemeente in 2002 heeft gehad om grote bedrijven als Polskamp en Van den Brink te verhuizen. ,,Die wilden woningen bouwen en dan verhuizen. De gemeente heeft daarvan afgezien, een gemiste kans volgens ons.'' Ook verwees  hij naar een bedrijf als het Veilinghuis dat daar niet mocht vestigen. ,,We zullen daar flexibeler mee om moeten gaan en niet altijd zeggen 'nee, de bestemming is industrie'. Dat er nu weinig overlast was van zwaar verkeer en parkeeroverlast door vrachtwagens, had volgens Van der Knaap alles te maken met Rusland. ,,Dat land zit dicht. Maar wat gaan we straks doen als die situatie weer verandert?'' Ook hij gaf aan voorstander te zijn van 30 km regiem op Kerkdennen. ,,Laten we ook de toekomst van Calluna meenemen in de verkleuring en wat liggen er voor plannen voor de gemeentewerf?'', vroeg hij de wethouder. ,,We hebben nog meer informatie nodig, het stuk is niet klaar'', aldus Van der Knaap.

Excursie

Wethouder Heutink zei het voorstel van 30 km regiem mee te nemen in het college om het te bespreken. Ook de suggestie van duurzaamheid als het unique selling point van Kerkdennen sprak haar wel aan. ,,Maar woningbouw, daarvan is geen sprake'', aldus Heutink. De opdracht is bedrijvigheid en geen actief grondbeleid.'' Calluna meenemen leek haar geen goed idee. ,,We kunnen niet alles op alles laten wachten en willen het niet koppelen aan Calluna. Wel willen we met open blik kijken naar de gemeentewerf, we hebben buiten de lijntjes gekeken. Wat er met de gemeentewerf gaat gebeuren staat echter niet vast, het is alleen een richting.'' De wethouder gaf op de vraag van Van der Knaap of er een bestemmingsplanwijziging mogelijk was voor bij voorbeeld aanvragen van bouwmarkten, bevestigend antwoord. ,,Dat is op Kerkdennen zeker mogelijk.''

Draagvlak

De commissie kan in het voorjaar 2016 een verkleuringsnotitie tegemoet zien. ,,In maart weten we meer over het draagvlak onder ondernemers'', aldus Heutink. Voor die tijd gaat de raad nog op excursie door Kerkdennen langs ondernemers. ,,U moet echt niet  bang zijn voor vestiging van grote bouwmarkten en chemische fabrieken'', hield Van der Velden haar voor. ,,We hopen dat u het project Kerkdennen, inclusief een centrale voor het hele terrein dus ook voor Calluna, als een waanzinnig leuke uitdaging gaat zien.'' Heutink stelde hem gerust. ,,Ik heb geen angst voor bouwmarkten en chemische fabrieken hoor, en ik vind het ontzettend leuk om te doen.''