16 mei 2014

"Weer een slapeloze nacht in Ermelo erbij", briest SGP-er Leo van der Velden

De sluitingstijden van de kroegen op donderdagnacht verruimen is kiezers paaien.

Dat vindt SGP-fractievoorzitter Leo van der Velden. Waarmee hij vanavond reageerde op de motie van BurgerBelangen Ermelo, gesteund door CDA Ermelo en VVD Ermelo.

Deze drie partijen dragen het college op om op de korte termijn met een passend voorstel te komen om de sluitingstijden van de kroegen op donderdagnacht, braderie-avonden en Koningsnacht en -dag te verruimen van 01.00 naar 02.00 uur. De inlooptijd van 01.00 uur blijft onveranderd. Daarmee lossen de partijen een verkiezingsbelofte in, zo liet initiatiefnemer van de motie, Bart van der Knaap van BurgerBelangen Ermelo,weten.

Decadentie ten top
"Waar is het gezond verstand gebleven", was Van der Velden hevig verontwaardigd, "de decadentie zet zich door." Iets minder uitgesproken, maar ook Progressief Ermelo en ChristenUnie Ermelo haakten niet enthousiast aan bij de motie. De woordvoerders vroegen zich af of partijen als horeca, politie tot omwonenden bij het doel van de motie zijn betrokken. Burgemeester André Baars twijfelt of er wel behoefte is aan verruiming van de sluitingstijden op donderdagavond. Bovendien bespreekt hij het onderwerp liever eerst met de partners van het project Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan. Dat gaat zo gaf hij aan, de nodige tijd kosten. Waar ChristenUnie Ermelo en Progressief Ermelo wel oren naar hadden.

De motie-indieners hielden echter voet bij stuk. Naast BurgerBelangen Ermelo, CDA Ermelo en VVD Ermelo kreeg de motie ook bijval van twee Progressief Ermelo-raadsleden; Alex Kleijnen en Bea van 't Hul.

Bron: ermelo.nieuws.nl

---

ERMELO – Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond 15 mei diende BurgerBelangen Ermelo twee moties in. De een betrof een verzoek tot verruiming van de sluitingstijden van de horeca van 01.00 uur naar 02.00 uur en de ander een verzoek tot onderzoek naar de locatie tussen sportcentrum Calluna en basisschool de Klokbeker als locatie voor nieuwbouw van de RKPWA en eventueel de Sterrenschool. De laatste motie werd overigens later weer ingetrokken.

De moties werden ingediend nadat de nieuwe commissies infrastructuur en ruimte, samenleving en maatschappij en bestuur en middelen waren ingesteld en nadat hiervoor nieuwe voorzitters en raadsleden waren aangesteld. Daarnaast werden een aantal nieuwe fractievertegenwoordigers benoemd. Namens BBE zijn dat de heren B. Noorloos, H. Wilhelm, namens ChristenUnie de heer J. van der Deure, namens VVD mevrouw D. Terpstra en namens SGP de heren A. van Garde en J. Lobbezoo.

De motie van de horecatijden was naast Bart van der Knaap van BBE medeondertekend door Erik van der Weide van CDA en Hugo Weidema van VVD. Volgens Van der Knaap was het een wens van de horecaondernemers en de jeugd om de sluitingstijd tijdens de donderdagavond, de braderieavonden en Koningsnacht op te rekken. ,,Het draagt bij aan een vitaal Ermelo en bovendien geeft het een signaal naar de kiezers toe'', zo zei hij.

Woensdagavond

René Arts (PE) vond de motie wel sympathiek, ''maar wat vinden de politie, de horecaondernemers en de omwonenden ervan?'', wilde hij weten. Erik van der Weide (CDA) stelde dat het in het verkiezingsprogramma stond en dat het op die tijden vol was in de horecagelegenheden, zeker in de zomer. Folkje Spoelstra (CU) merkte op dat het onderwerp niet in het verkiezingsprogramma van CU stond. ,,Wij willen weten of de politie het ook nodig vindt en de horecaondernemers zelf en wat vinden de bewoners ervan? Hoe verhoudt het zich bovendien met het convenant? De jeugd wil altijd wel uit en betekent dit dat volgend jaar misschien ook de woensdagavond er bij komt?''
Leo van der Velden (SGP) stelde mordicus tegen de motie te zijn. ,,Waar zit het gezonde verstand? Dit dient alleen om de kiezers te paaien maar de decadentie zet door. Weer meer slapeloze nachten, wildplassen en rotzooi op straat. Dat hebben we met Koningsnacht wel gezien. Wie gaat de rommel opruimen. En vraag het docenten en ouders maar hoe men na het uitgaan op school of op het werk verschijnt. SGP ziet niets in een onderzoek voor verruiming van de tijden. De nacht is voor het ongedierte.''

Portefueillehouder

Burgemeester Baars reageerde als portefeuillehouder. ,,Na het lezen van de verkiezingsprogramma's had ik die vragen wel een keer verwacht. Ik ben er niet content mee. Vanuit de horecaondernemers tijdens het structureel overleg is er nooit een verzoek geweest om verruiming. Slechts een horecaondernemer vroeg dit voor zichzelf. Maar een aantal ondernemers zoekt wel de grenzen op en rekt de tijden op. Om dit te handhaven moeten we extra inzet van de politie hebben en die is niet beschikbaar. Op de donderdagavond is er bovendien geen grote drukte in de kroegen. Wanneer de motie wordt aangenomen zullen we met een passend voorstel komen waarbij alle partijen worden betrokken: de politie, de horecaondernemers, de buurt. Maar dat moet zorgvuldig gebeuren en dat kan niet op korte termijn.''
Van der Knaap beaamde dat er tegenstrijdige belangen waren. ,,Het is aan het college om zo spoedig mogelijk met een weloverwogen en passend voorstel te komen. Wij maken gebruik van het initiatiefrecht en dat is het goed recht van de raad. De jeugd is hierbij gebaat. Die hoeft niet meer naar Harderwijk en dat is de grootste winst.'' Hugo Weidema (VVD) ondersteunde de roep van de burgemeester om het op een zorgvuldige manier te onderzoeken. ,,Zorgvuldigheid gaat wat ons betreft voor snelheid.'' De fracties BBE, CDA en VVD keurden de bewoording 'ongedierte' die Leo van der Velden had gebruikt af. ,,Veel te zwaar aangezet'', aldus Weidema.
De meeste fracties waren het er over eens dat de omwonenden moesten worden betrokken in het onderzoek en dat het onderzoek zorgvuldig moest gebeuren. ,,Dan willen we het wel steunen'', aldus Arts. Van der Velden zwakte zijn opmerking over het ongedierte af tot de das die 's nachts door Ermelo zwierf. ,,Toch blijf ik erbij dat CDA met deze koers een vierdaagse werkweek probeert te bereiken. Wij steunen het niet.''
Na stemming bleek dat naast BBE, CDA en VVD de motie steun kreeg van twee leden van PE waarmee de motie werd aangenomen.

Bron: ermelovannu.nl