17 februari 2014

VVD: 'Groevenbeek Noord geen CDA-feestje'

Het ei werd dan toch gelegd, de raad nam het voorstel aan - maar niet zonder exuses van de wethouder voor de gebrekkige communicatie over de hogere woningprijzen - zodat het college aan de slag kan met de uitvoering van het plan voor de bouw van 39 woningen tussen 161.000 en 171.000 euro. Om de woningen toch toegankelijk te maken voor de doelgroep, kan een beroep worden gedaan op duo-koop of een starterslening. Daarnaast zal het college onderzoeken of het mogelijk is dat de koper in aanmerking kan komen voor een duurzaamheidslening voor het duurzaamheidsdeel van de woning. Dit laatste kwam tot stand door het tot motie omgevormde amendement van BurgerBelangen Ermelo. Als het college dit motie uitvoert zal het college met een raadsvoorstel terugkomen. Kan het niet uitgevoerd worden dan zal het college de raad dit mededelen.

Harde woorden

Er vielen harde woorden van met name de raadsleden Leo van der Velden (SGP) en Bart van der Knaap (BBE). Beide raadsleden stelden dat het college niet aan zijn opdracht van de raad had voldaan door de huizen duurder te maken. ,,Het besluit luidde 20 duurzame woningen tussen 100/140.000 euro en nu wordt dat 170.000 euro zonder keuken. Bovendien zijn de lage energiekosten niet gegarandeerd. Bekend is dat een warmtepomp hoge onderhoudskosten met zich mee brengt'', aldus Van der Knaap. Hij stelde alle dossiers er op nageslagen te hebben. ,,De uitslag was al in 2013 bekend, nu zijn we zeven maanden verder. Waarom heeft u ons niet geïnformeerd?'' Van der Knaap nam het woord volksverlakkerij in de mond, waar hij door de wethouder (Jan van den Bosch) en ChristenUnie (Jan van Eijsden) op werd aangesproken.

Wantrouwen

Van der Velden:  ,, Ja zeggen en nee doen wakkert wantrouwen aan. U heeft het plan aan de kaders van de raad onttrokken. Er kon voor 95.000 gebouwd worden plus 23.000 euro meerprijs voor duurzaamheid. U kunt niet met droge ogen beweren dat 161.000 ook niet duur is. U hebt de raad niet tijdig en volledig geïnformeerd. Nu gebruikt u de starters lening om de verhoging te maskeren. ''

Dirk de Vries Reilingh (PE) was tevreden met het plan. ,,Erfpacht kan de maandlasten drukken. Ook duo-koop is een betrouwbare vorm van financiering. Dat scheelt tientallen euro's in de maand. Wij steunen het voorstel van harte.''

Karel de Greef (CDA) noemde als pijnpunt de toewijzing van de woningen. Die zag hij graag aangescherpt ten gunste van mensen met een korte binding aan Ermelo. ,,Het is ronduit jammer dat de prijs van de woningen hoger is geworden dan gehoopt. Maar er komen nu 39 goedkope woningen in plaats van 20. Negentien jonge stellen extra krijgen nu een betaalbare woning met gezamenlijk minimum inkomen van 40.000 euro bruto. Dat red je niet in gewone woningen en dan ben je nog meer kwijt aan energie. De starterslening kost de gemeente geen geld maar helpt starters over de eerste hobbel heen. We willen de jongeren hier houden en daarom is toewijzing belangrijk. Iemand die hier 3 maanden werkt telt even zwaar mee dan iemand die hier geboren is. Kunnen we daar nu niets aan doen?''

Communicatie

Hugo Weidema (VVD) noemde het een mooi plan. ,,Maar ten aanzien van de communicatie is het allemaal niet fantastisch geweest. Het plan wijkt beduidend af van de kaders die raad heeft vastgesteld en is voor starters beperkter bereikbaar. Banken doen lastig en het is moeilijk financiering te krijgen. Kunnen we de duurzaamheid deels laten vallen? Het volgend plan op een nieuwe locatie moet wel onder 140.000 euro uitkomen. Kan het college dat toezeggen? Formeel zijn de afspraken niet goed nagekomen en VVD betreurt het dat de raad tussentijds niet is geïnformeerd over hogere prijs. Het lijkt nu met de verkiezingen in het zicht wel een feestje van CDA dat het allemaal goed komt. Maar er is onvoldoende oog geweest om echt goedkope woningen te realiseren.''
Jan van Eijsden (CU) : ,,ChristenUnie is te spreken over veel aspecten van het plan. Maar de prijs is flink over de kop gegaan. Waarom heeft u in de raadsbrief van november geen melding gemaakt dat de prijsstellingsopdracht niet gehaald kon worden? Dan hadden we nu een andere discussie gehad. We zijn blij met het plan maar op de communicatie van het college zijn we kritisch.''

Schorsing

Wethouder Jan van den Bosch vroeg schorsing aan om terug te komen met een lang verhaal. ,,De exploitatie van Groevenbeek Noord moest kostendekkend zijn, dat was een van de zes wegingen. Plan Van Wijnen sprong er uit. De duo-koopregeling gaf 140 euro voordeel in maandlasten en bovendien is de canon aftrekbaar van de belasting. Ook deed Van Wijnen de hoogste grondbieding. Geen van de overige partijen maakten bezwaar. Alle vertrouwelijke stukken hierover hebben voor de raad ter inzage gelegen. Na een grondexploitatie onderzoek en een taxatie waarbij de woningen op 170.000 werden getaxeerd, hebben we op grond daarvan rekensommen gemaakt. De goedkoopste woningen zij duurder gemaakt maar de duurdere woningen goedkoper. Bij duo-koop is een prijs zelfs onder 135.000 mogelijk. De duurdere woningen tot 250.000 euro komen er niet. In combinatie met duo-koop en starterslening komen de woningen in bereik van starters. Alle woningen zijn ook voor Ermeloërs. De bindingseis ligt bij 181.000 euro en daar liggen ze onder. Daarom pleit ik voor het voorstel dat er nu ligt. Het is ongewenst om woningen nog lager in markt te zetten. Mensen in de Retiefstraat zijn niet blij wanneer wij deze woningen ver onder de marktwaarde gaan verkopen. Maar ook zou het leiden tot een fors exploitatietekort. We verwachten succesvol met Van Wijnen afspraken te kunnen maken. Het onderdeel duurzaamheid er uit halen en de totale prijs onder 140.000 brengen is ongewenst. Dan gaat het unieke onderdeel verloren. Bovendien zouden we dan exploitatieverlies leiden of een nieuwe prijsvraag moeten uitschrijven. U heeft gelijk dat het plan op punten afwijkt maar we hebben er goede argumenten voor.''

Excuses

De kritiek die Van den Bosch van diverse fracties had gehoord, nam hij ter harte. ,,Ik had er verstandig aan gedaan dit in de commissie ruimte te hebben medegedeeld. Excuses hiervoor. Ik vraag u om dit unieke plan met duurzame woningen goed te keuren. De energienota willen we naar nul brengen. Jong mensen wachten op dit plan. We hebben al 150 aanmeldingen, dus er is veel belangstelling voor. Wat betreft de bindingseisen gaan wij de definitie iets verfijnen en zorgen dat de woningen ten goede komen aan mensen met een langdurige binding aan Ermelo.'' En wat de opmerkingen uit de raad betreft dat we werk moeten maken van goedkope woningbouw zijn wij het van harte eens. Het volgende college zal hier zeker invulling aan geven.''
Hierop werd de motie van CDA ingetrokken. ,,Toezegging van de wethouder waarop men toeziet op lange binding met Ermelo, is voldoende'', aldus De Greef.

Motie SGP

Van der Velden : ,,Eigenlijk zijn er alleen 10 woningen tussen 170.000 en 250.000 goedkoper geworden. We houden de discussie zo niet zuiver en dat betreur ik. De CPO woningen hadden bovendien ook goedkope woningen kunnen zijn. De SGP is niet tevreden. Wij dienen derhalve onze motie in.'' De motie riep het college op voor het zomerreces terug te komen met een nieuw raadsvoorstel dat past binnen de gestelde kader van 13 december 2012 met uitzondering van de CPO woningen die evenredig over de andere prijscategorieën worden verdeeld.

Brug

Van der Knaap stelde vervolgens voor een brug te slaan en starters in aanmerking laten komen voor een duurzaamheidslening van maximaal 23.000 euro en hiervoor de reservering uit het klimaatuitvoeringsprogramma te halen. ,,Ik heb een concept amendement in mijn broekzak maar heb dan wel even een schorsing nodig'', aldus Van der Knaap.
Weidema zei moeite te hebben met het duurzaamheidsaspect van de huizen. ,,Die maken het wel 23.000 euro duurder. Bij ons staat duurzaamheid niet voorop, het moet geen dwangbuis worden die alles duurder maakt dan nodig. Kunnen we wat met de duurzaamheidslening? Als dat daarmee onze doelstelling voor starters dichterbij brengt dan steunen wij dit. Het is nu eenmaal zo dat banken moeilijk doen om te financieren. Zeker nu we boven de grens uitkomen die we hebben afgesproken.'' Weidema stelde de motie van CDA niet te begrijpen. ,,Er ligt een toewijzingssystematiek met regionale afspraken. Het klinkt wel mooi om voor eigen mensen te willen zorgen, maar dit is wel gemakkelijk. Daar zijn wij het niet mee eens.''

Speculatie

De Greef stelde dat de raadsleden wel veel met zichzelf bezig waren. ,,Spreekt u wel echt voor de jongeren? 39 woningen beter dan 20. 150 mensen in de rij is toch wel een bevestiging dat we door moeten. De huizen zijn betaalbaar voor mensen met 1,2 modaal. Wij zijn voor een starterslening. Duurzaamheid verdient zich namelijk terug. Overigens zijn wij niet voor eigen volk eerst, maar willen we wel speculatie van buiten de deur houden. Toewijzing kan strikter.'' Weidema stelde daar tegenover dat de hypotheek bij de bank begint, op basis van inkomen. ,,De bank houdt minder rekening dan u denkt met een lage energierekening. De doelgroep die aan zo'n woning kan komen is kleiner.'' De Vries Reilingh vond het niet erg dat mensen met kortere economische binding ook de kans kregen een goedkope woning te betrekken. ,,Op die manier kunnen mensen die dicht bij het werk wonen ook op de fiets naar hun werk.''

Na de schorsing kwam het uitgebroede amendement van BBE om mensen in aanmerking te laten komen voor een duurzaamheidslening tot maximaal 23.000 uit het budget Klimaat, ter sprake. Hoewel het amendement van BBE in het algemeen sympathiek werd bevonden, kon de raad deze niet steunen. ,,We kunnen geoormerkte gelden niet zomaar uitgeven'', aldus Van Eijsden. De Greef: ,,Met deze schulden samen krijg je de hypotheek ook niet, zelfs niet door de grootste hypotheekverstrekker. Dat steunen we dus niet.'' Weidema: ,,We kunnen daarmee de hypotheekbandbreedte niet ondervangen. Voordeel is wel dat het de woningen net wat meer toegankelijk maakt. We horen graag hoe het zit.'' Van der Velden: ,,Strookt niet wat SGP voorstaat, met regelingen gestapeld een plan redden. De markt wordt door het proces onvoldoende bediend. Met deze lapmiddelen maskeer je een fout vertrekpunt. Ik moet er niet aan denken, een duo-koop en een starterslening en nog een duurzaamheidslening op een en dezelfde plek te leggen. Een ander heeft dan het nakijken.'' De Vries Reilingh vond het sympathiek klinken maar betwijfelde of de motie wel realiseerbaar was.
Wethouder Van den Bosch: ,,Sympathiek verwoord maar de uitwerking stelt ons voor problemen. Het zou betekenen dat er op 900.000 euro beslag op dat klimaatprogramma wordt gelegd. Maar we kunnen wel onderzoeken of het mogelijk is dat starters in aanmerking kunnen komen voor een duurzaamheidslening voor het deel van het duurzaamheidspakket van de woning.''
Voorzitter Baars oordeelde dat dit dan een motie moest worden in plaats van een amendement.

Dilemma

Van der Knaap zei voor een dilemma te staan. ,,We staan keihard op de lijn van SGP maar we doen het voor de burger en dan moet je soms principes verlaten. We verlaten het amendement en dienen de motie in met de voorgestelde tekst: 'Roept het college op om te onderzoeken of het mogelijk is of kopers van de woningen in aanmerking kunnen komen voor een duurzaamheidslening voor het duurzaamheidsgedeelte van de woning. ''
De motie werd door alle partijen aangenomen, met uitzondering van SGP, waarna de raad zich unaniem uitsprak voor het voorstel van plan Groevenbeek dat nu van start kan gaan.

Bron: www.ermelovannu.nl
Foto: Jeanne Dijkstra