22 mei 2017

Verslag Israëlreis SGP - Christenen voor Israël.

Verslag Israëlreis SGP- Chr. Voor Israël

Samen met een aantal ondernemers heb ik begin januari een bezoek mogen brengen aan Israël, met als doel zakelijke contacten aan te gaan of te onderhouden ter ondersteuning van Gods verbondsvolk.

De groep bestond uit een gemêleerd gezelschap, onder wie Kamerlid Elbert Dijkgraaf, zijn twee lijfwachten en fractiemedewerker Henri Kroneman. Op Schiphol worden de groepsleden vanwege aangescherpte veiligheidsmaatregelen één voor één ondervraagd. Na vertrek ontstaan in het vliegtuig al mooie geloofsgesprekken. Voor we het weten landen we op vliegveld Ben Goerion en worden we door de Nederlandse ambassadeur en zijn vrouw in Tel Aviv hartelijk ontvangen met een overvloed aan heerlijke hapjes, wijnen en een lopend buffet.

Na een heerlijke nachtrust vertrekken we dinsdag naar verschillende ondernemers-communities voor starters in Tel Aviv. Ze zijn gevestigd in alternatieve gebouwen met veel jongeren. We worden verrast met een heerlijke lunch. We krijgen uitleg over de Israëlische manier van ondernemen. Alles wat je ontdekt, wordt gedeeld met elkaar. Patenten zijn uit. Internet en het samen dienen in het Israëlische leger liggen hieraan ten grondslag. Failliet gaan mag. Dan verdien je respect omdat je durf toont. In de middag spreek ik een technoloog met een kartonnen fiets die veel bekijks heeft in het hotel.

Woensdag vertrekken we uit Tel Aviv voor een busreis naar drie kibboetsen in de woestijn van Israël. In een kibboets is alles eigendom van iedereen. In tegenstelling tot een dorp (mosjav), waar de grond eigendom is van families. In de bus kunnen we bijkomen van alle indrukken en vervolgens dineren we in de buurt van hotel Mount Zion.

Donderdag gaan we op weg naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken. We zitten in de zaal met dikke muren en deuren, waar premier Netanyahu in crisissituaties overleg voert. Door de hoofden van de afdelingen Centraal Europa, Beleidsonderzoek en Economische Zaken worden we op de hoogte gebracht van de politiek in Israël en de omliggende landen. Israël heeft als enige land in het Midden-Oosten vrije media, gelijkheid voor de wet, gelijkheid voor vrouwen en democratie. Alle oorlogen die in omliggende landen gevoerd worden, hebben niets met Israël te maken. En toch komt er zondag 15 januari 2017 in Parijs een conferentie van 70 landen die Israël beschuldigen terwijl het nodig is dat ze Israël accepteren. Deze conferentie van de VN is een grote vergissing. Israël moet sterk zijn als buurland van IS, Hezbollah en Hamas. Helaas is niet de Benelux hun buurland.

Op vrijdag bezoeken we Yad Vashem, een herdenkingsmuseum voor de 6 miljoen vermoorde Joden in de Tweede Wereldoorlog. Ik ben nog wel wat suf en blijf in de bus bij het uitstapje naar Getsemané.
Hierdoor krijg ik de gelegenheid om met een gewone Israëliër te praten, onze buschauffeur, die ons de hele week overal naar toe gebracht heeft. Hij noemt zichzelf modern, houdt zich verre van religie en politiek, en is getrouwd. Hij werkt al 35 jaar met veel plezier als buschauffeur. Eén keer per jaar gaat hij voor vakantie samen met zijn broers naar Amsterdam.

We gaan het sabbatsmaal bij Hineni gebruiken. Dit is een organisatie die door Christenen voor Israël ondersteund wordt, geleid door Benyamin Philip. Hij zegt het zo mooi: Christenen voor Israël maakt het voor ons mogelijk om goede dingen te doen. Ze zorgen voor maaltijden en onderdak voor daklozen. We eindigen ook deze dag weer met een dagsluiting en zingen. Het is prachtig om met psalmen de sabbat in te gaan. En op deze plek ook het reisverslag af te sluiten. Reisgenoten, bedankt!

Beppie Vliek-van Winkoop

Over de auteur: Mijn naam is Beppie Vliek-van Winkoop. Ben geboren en getogen in Putten, kom uit een agrarische familie met bestuurskriebels. En woon nu al weer 36 jaar met veel plezier in Ermelo. Tussendoor nog in Amsterdam gewoond voor mijn baan bij het VU ziekenhuis. Mijn man en ik hebben samen vier zonen gekregen en vanaf 1992 een eigen zaak, Vliek Tweewielers. Ik heb een hart voor Israël omdat het vanuit de Bijbel het volk van God is. En ben heel dankbaar om deze reis te hebben kunnen maken. Het is elke keer bijzonder om in Israël te zijn.