30 maart 2024

Verkenning bedrijventerrein langs de A28

Op 27 maart kwam het raadsvoorstel Verkenning Bedrijventerrein A28 op de agenda. De raad werd gevraagd de routekaart vast te stellen en opdracht te verstrekken voor de uitvoering van de Initiatieffase en hiervoor €456.000 beschikbaar te stellen.

De inbreng van Leo van der Velden namens de SGP:

“Voorzitter, dat de SGP een groot voorstander is van een bedrijventerrein om lokale bedrijven te huisvesten en te behouden zal geen verrassing zijn. Vandaar ook dat mijn collega Stam in het verleden diverse initiatieven heeft genomen om dit ook vast te leggen in zowel de Omgevingsvisie als de Gebiedsagenda EHZ. Met steun van een ruimte meerderheid zijn deze amendementen aangenomen en het is dan ook niet vreemd dat het geland is in het coalitieakkoord. We zullen vanavond instemmen met het gevraagde krediet en geven graag ruimte aan het college om er echt vaart mee te maken.

Zijn er dan helemaal geen zorgen?

Zeker wel:

De haalbaarheid van het verplaatsen van bedrijven die nu gevestigd zijn op Kerkdennen is voor de gemeenteraad onvoldoende in beeld en op zichzelf is dat natuurlijk heel bijzonder. Nu maakt dat voor ons niet zoveel uit, wij zijn voorstander van het uitbreiden van nieuwe werklocaties, dus is verplaatsing Kerkdennen geen voorwaarde.

Ook zijn we niet gerust op de strategie van het college als het gaat om de grondverwerving. Dat is echter een collegeverantwoordelijkheid en kunnen we als gemeenteraad nu eenmaal niet zelf ter hand nemen.

Voorzitter dank u wel.”

In de discussie wees de SGP er nog op dat mogelijke verplaatsing van Kerkdennen niet de aanleiding is van een nieuw bedrijventerrein langs de A28, maar met behoefte van nieuwe werklocaties voor lokale bedrijven in Ermelo. “Dat tijdens dezelfde raadsvergadering over de Omgevingsvisie het amendement van SGP en het CDA werd aangenomen om “het idee van de locatie langs de A28 mee te nemen” en het amendement van de verplaatsing van Kerkdennen werd aangenomen doet daar niets aan af. Eerder die maand werd tijdens de behandeling van EHZ eveneens een amendement van de SGP aangenomen om ruimte te houden voor nieuwe werklocaties voor lokale bedrijven.

Met de stemmen van PE en HEE22 tegen werd het raadsvoorstel aangenomen.