28 november 2019

Veldwijk

Veldwijk.

Ontsluiting
In de voorgaande vergaderingen was er discussie over de ontsluiting boven of onderlangs boerderij de Heuvel. Enerzijds is het gebied ten noorden van de Heuvel een mooi bosgedeelte. Anderzijds rust er reeds een bestemming maatschappelijk op.
Niets voor niets trekt GGZ zich terug op een deel van het eigen terrein. Rust voor de cliënten van GGZ acht de SGP belangrijk. De SGP kan daarom leven met de voorgestelde ontsluiting ten noorden van boerderij de Heuvel.

Parkachtige karakter
wordt o.a. bepaald door het aantal woningen, maar ook door het bebouwd oppervlak.
Twee lagen met een kap in relatie tot de aantallen woningen leidt in sommige delen tot een wel heel dicht woningbouwprogramma. Het wordt dan een wet van meten en persen. Wij zien wel een mogelijkheid om hoger te mogen bouwen. Het grondoppervlak van bebouwd gebied wordt dan beperkter er blijft er meer ruimte over voor groen en het parkachtige karakter
De reeds gerealiseerde appartementen aan de Horsterweg zijn ook hoger dan 2 lagen en een kap.

Ook het behoud van het groene karakter om de woningen speelt mee voor het parkachtige karakter. Een verbod op schuttingen en een gebod op uitsluitend groene hagen als afscheiding zal dan ook moeten worden vastgelegd in de Vereniging Van Eigenaren VVE.

Sociale woningbouw
Tenslotte was het voor ons een verrassing dat de 50% sociale woningbouw alleen geldt voor de nieuwbouw en niet voor de monumentale panden.
We willen er wel op aandringen om er alles aan te doen dat die 50% gehaald gaat worden.

Tenslotte. De SGP vind het een prachtig plan!
Het gaat hier nu om het masterplan, geen bestemmingsplan. Verplichte onderzoeken zoals archeologie, natuuronderzoek, geluid, enz. zullen t.z.t. nog moeten worden uitgevoerd.

Oordeelsvormende vergadering 27/11/19. Op 11/12/19 vind het besluit in de raadsvergadering plaats.