6 oktober 2014

Van de SGP-raadstafel: Moties en een Amendement

In de raadsvergadering van juni diende de SGP fractie met CDA/VVD/BBE een motie in om ons provinciebestuur op te roepen af te zien van het toestaan van solitaire (vrijstaande) windturbines in ons buitengebied. Ook bij Horst moet het huidige windmolenplan worden geschrapt, omdat dit haaks
staat op de huidige bestemming en functie. Deze motie werd door de gehele raad gesteund.
In de buitengebieden van ons dorp is nauwelijks sprake van voldoende internetbereik om scholen en (agrarische) bedrijven te kunnen laten voldoen aan hetgeen van hen geëist/gevraagd wordt van zowel overheidswege als van de markt. Dit is een gevolg van het besluit om het buitengebied niet te voorzien van glasvezel. Na uitvoerig overleg met onze fractie in Arnhem, diende begin juli de heer Klein namens de fractie een motie in bij de behandeling van de Omgevingsvisie Gelderland. Ook deze werd unaniem door de Staten van Gelderland gesteund, ondanks het feit dat het Gedeputeerde Staten deze motie had ontraden. De opdracht die GS nu heeft gekregen is het in kaart brengen van deze gebieden in de hele provincie en hiervan een kostenoverzicht op te stellen om breedband internet in betreffende
gebieden aan te leggen. Eind dit jaar wordt de presentatie hiervan verwacht.

Amendement
In de laatste vergadering voor de vakantie diende het CDA met de SGP een amendement (wijziging) in om de beeldkwaliteit van de nieuwbouw rond het Weitje (muziektent) te behoeden van contrasterende
bouwstijlen (moderne elementen). Hiervoor was het nodig om een onooglijk gebouw dat als voorbeeld stond afgebeeld te schrappen. CU steunde deze motie ook en zo was ook deze motie met een nipte meerderheid aangenomen.