7 juni 2016

Van de raadstafel: Openbaar vervoer

Openbaar vervoer
Per 1 januari 2017 D.V. wordt het openbaar vervoer in de regio Noord-Veluwe significant veranderd. Het gehele openbaar vervoer is nu in handen van de provincie. Een gedeelte hiervan, namelijk de grote lijndiensten, blijven bij de provincie. Het andere vervoer gaat naar de gemeenten. Hierbij moeten we denken aan de regiotaxi, leerlingenvervoer, dagbestedingsvervoer en hetgeen voortvloeit uit de WMO. Het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs gaat pas D.V. in augustus 2017 in, dus met het nieuwe schooljaar.

 

Samenwerking
Het zal duidelijk zijn dat een gemeente dit niet goed zelfstandig kan regelen. Daarom is deze zaak neergelegd bij de RNV (Regio Noord-Veluwe), waarin de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten samenwerken. Uiteraard is er contact met de aangrenzende regio’s, zoals Zwolle, Apeldoorn, Barneveld en Amersfoort, want zelfs de regiogrenzen worden bij verschillende soorten vervoer duidelijk overschreden. Ook hier geldt als uitgangspunt, net als bij de WMO, dat de uitvoering zo dicht mogelijk bij de burger ligt. Dat is: bij de gemeente.

 

Het doel
Het doel is dat de inwoners van de Noord-Veluwe gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, waarmee zij zich zo zelfstandig mogelijk kunnen verplaatsen tegen een redelijk tarief. Om dit doel te bereiken, wordt de regie en de uitvoering gesplitst. De regie ligt bij het bureau waar alle vervoersaanvragen van het vraagafhankelijk vervoer binnenkomen en die zo slim mogelijk worden gepland bij de uitvoerders. Het is dus bijvoorbeeld zomaar mogelijk dat u, wanneer u naar het ziekenhuis moet, in een busje komt te zitten dat terugkomt van het wegbrengen van leerlingen. De Regiotaxi als zodanig vervalt en wordt anders ingepast.

 

Duurzaam
De regie is reeds aanbesteed en gegund aan de combinatie Noot Touringcar Ede BV en Regie Centraal BV uit Amersfoort. Om belangenverstrengeling te voorkomen, kunnen deze bedrijven niet meedoen in de uitvoering. Hiervoor wordt momenteel de aanbesteding gehouden bij bedrijven uit de regio, waarbij ook gelet wordt op duurzaamheid, ingevolge een motie die door de gemeenteraad van Ermelo werd aangenomen. Deze motie werd overigens niet door de SGP ondersteund. De regio gaat uit van het feit dat een taxi met elektrische aandrijving het meest duurzaam is. Als we kijken naar bijvoorbeeld de productie van de accu’s, is het maar zeer de vraag of dat het geval is. Duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu. Het is belangrijker is dat het geheel menswaardig is. Met andere woorden: hoe staat het met de winning van de grondstoffen in de mijnen voor de accu? En worden de uitvoerders van de taxiritten wel voldoende betaald? Of gaan we hier een zelfde weg als met de Thuiszorg, waarbij de aanbesteding zo uitgeknepen was, dat er nu verschillende grote uitvoerders failliet zijn gegaan?

We hopen dat alles zo rimpelloos mogelijk zal verlopen, maar vooral, dat het openbaar vervoer beter wordt.

FNS