6 augustus 2017

Terugblik Verkiezingen Tweede Kamer 2017

SGP Ermelo 2017: Van verkiezing naar verkiezing
“Mensen zijn voorlopig wel even klaar met de politiek.” Dit is zomaar een uitspraak die we hoorden vlak na de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart. “We zagen Rutte, Wilders, Pechtold, Buma en Klaver echt o-ve-ral. In de krant, op Internet, op sociale media… Je werd er niet goed van.” Wat voor deze meneer gold, geldt voor de SGP in Ermelo niet. Want, geloof het of niet, wíj zijn alweer druk bezig voor de gemeenteraadsverkiezingen van D.V. 21 maart 2018!

Leo van der Velden lijsttrekker
De eerste stap voor die verkiezingen hebben we gezet tijdens de ledenvergadering van 9 maart. Leo van der Velden is bij acclamatie benoemd tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Dat betekent dat de aanwezigen met applaus hebben ingestemd met zijn (her)benoeming. Daarnaast werd ook de voorzitter van ons PKV-bestuur, Jowan Heres, herbenoemd. Hij mag al twintig jaar zitting hebben in het bestuur en we zijn dankbaar dat hij bereid is om nog een termijn als voorzitter te willen dienen.

Tweede Kamerverkiezingen
Toch stond de voorjaarsvergadering voor een groot deel ook in het teken van de landelijke verkiezingen. De nummer 5 van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen, ir. Chris Stoffer uit Nunspeet, vertelde ons over de speerpunten van de SGP in de Tweede Kamer. Zijn betoog werd gevolgd door een boeiende forumbespreking tussen de heer Stoffer en onze fractievoorzitter Van der Velden.

Op 15 maart bleek dat de SGP geen vijf zetels haalde, maar wel ondanks de hoge opkomst de derde zetel behield. Er mocht zelfs een absoluut stemmenrecord gevestigd worden: 218.950 kiezers kleurden een vakje op de SGP-lijst rood. Daarmee werd het vorige record uit 2012 met ruim 20.000 stemmen overtroffen.

Ook stemmenwinst in Ermelo
In 2012 behaalde de SGP tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in Ermelo een forse winst. In 2017 mocht de partij nog eens 47 stemmen meer halen dan in 2012. Dat bracht het aantal SGP-stemmen in onze gemeente op 1.201. Dat betekent dat het aantal SGP-stemmers in Ermelo voor de vierde Kamerverkiezing op rij is gegroeid (zie grafiek). Het relatieve aantal  SGP-stemmers bedroeg dit jaar 6,9 procent (vanwege de hoge opkomst een daling van 0,2 procent t.o.v. 2012).

In de staafgrafiek ziet u de uitslagen van de alle grote politieke partijen in Ermelo. De VVD leed een fors verlies van bijna 900 stemmen, maar bleef nipt de grootste partij. Het CDA boekte een stemmenwinst van bijna 1.100 en bleef daarmee de tweede partij (ter vergelijking: in onze gemeenteraad is het CDA drieënhalf keer groter dan de VVD-fractie). De ChristenUnie mocht een winst van 322 stemmen noteren en kwam uit op de derde plaats. De vierde partij in Ermelo was de PVV met 1.642 stemmen (537 meer dan in 2012). D66 sluit de top-5 met 1.321 stemmen (444 meer dan in 2012). De SGP is de zesde partij in rij met, zoals opgemerkt, een bescheiden winst. Minder dan 1.000 stemmen behaalden GroenLinks (978, wel bijna een verviervoudiging t.o.v. 2012), SP (924, -19), PvdA (604, een monsterverlies van 1.718 t.o.v. 2012), PvdD (442, +177), 50PLUS (416, +163) en nieuwkomer Forum voor Democratie (295).

Verkiezingen: Bid en werk

De SGP in Ermelo is nooit “klaar” met de politiek, zoals de burger die we in de inleiding citeerden. We zijn dankbaar dat er sinds 2010 twee SGP’ers in de gemeenteraad zitten, die worden ondersteund door commissieleden, steunfractieleden en een fractiesecretaris. Daarnaast zijn er vrijwilligers actief binnen de redactie en het bezorgteam van ons kwartaalblad. Inmiddels zijn er ook mensen bezig om de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen ‘op stoom’ te krijgen.

Het is mooi om te zien dat er in Ermelo steeds meer kiezers zijn die de SGP hun stem toevertrouwen. Dat stelt ons als PKV voor een verantwoordelijke taak. Er wordt veel werk verzet voor gelegenheden die, zo de Heere wil en wij leven, in de periode tot en met maart 2018 zullen plaatsvinden. We mogen dat werk doen in de erkenning dat aan de zegen des HEEREN uiteindelijk alles is gelegen, zoals ook Salomo belijdt in Psalm 127:1-2. Laten we daarom ook eerst en vooral Hem om Zijn zegen vragen voor het werk voor onze partij. Want ook in de politiek geldt: ora et labora. Bid en werk. Gedenkt u de komende tijd ook de SGP in uw gebeden?

René Heij