6 juni 2014

Strand in plaats van stront op Horst

Leo van der Velden (SGP) zwengelde de discussie over Strand Horst krachtig aan met zijn uitspraken. ,,Het paintballstrand is best een aardige ontwikkeling en uniek maar of het nog uitbreiding behoeft, betwijfel ik. Het hele zicht op de kustlijn van de vroegere Zuiderzee is nu onttrokken. Als je over het fietspad rijdt lijkt het of je in het bos rijdt. Op slinkse wijze wordt het strand omgevormd tot andere bestemming. Ermelo is uniek met landbouw op het strand. Zeker als je er niets aan doet als gemeente. Op de bestemming recreatie wordt mais verbouwd, dat is een delict. Ook wordt er nog eens gegierd op oppervlaktewater. En wij sluiten de ogen ervoor. SGP niet, wij doen een verzoek tot handhaving. Daarnaast lijkt het of het gratis recreëren wordt tegengehouden, maar juist daarvoor is de Recreatiegemeenschap Veluwe (RGV) toch opgericht? Het water betreden en je fiets te stallen is gewoon verboden. Maar wij betalen wel belasting en het hoge salaris van directeur Droogh. We stonden erbij en keken er naar.''

Bart van der Knaap pleitte ervoor met de ondernemers op Strand Horst te gaan praten en hen zelf het verhaal te laten vertellen. Dat plan werd gesteund door Van der Velden. ,,We moeten belangstelling tonen en de toegankelijkheid bespreken. We moeten het met eigen ogen zien.'' Ook Anneke Knoppert (PE) stelde grote vragen bij de toegankelijkheid van het strand. ,,We willen wandelpaden en geen hekken. We moeten maar eens een goed gesprek houden met RGV over de toegankelijkheid en de versterking van de stranden.'' Corry Moster (CDA) wilde weten of het strand voor de inwoners van Ermelo bestemd was of dat het een bovenregionale functie heeft. ,,We willen laagdrempelige toegang. Onder die voorwaarde is het destijds ook aan de gemeente geschonken.'' Ook vroeg Mosterd naar de inspraak die zorgvuldiger moest. ,,We moeten aandacht houden voor de betrokkenen in het gebied. U heeft een visie ter inzage gelegd en nu blijkt dat u zo maar over kan gaan tot vergunningen. Is dat wenselijk?''

Handhaven

Wethouder Jan van den Bosch die de portefeuille van wethouder Jan van Eijsden waarnam, stelde dat het een dossier was waar al 14 jaar mee gestoeid werd. ,,Het stamt nog uit de vorige eeuw en geeft aan hoe moeilijk het is om tot toekomtbestendige stranden te komen.'' De visiekaart die was vastgesteld in november door de raad had volgens hem de status van voorontwerp bestemmingsplan. ,,De 7 zienswijzen die zijn ingediend worden gewogen door het college in relatie tot het gevolg na het ontwerpbestemmingsplan. Ze worden niet aan de kant geschoven en ze komen in een nota terecht zodat hier en daar nog andere keuzes gemaakt kunnen worden. Het zijn zienswijzen op de visiekaart. De raad heeft ingestemd met het creëren van overnachtingsfaciliteiten voor het kitecentrum en een camperplaats. Op basis daarvan hebben wij goedkeuring gegeven. De zienswijzen gaan voornamelijk over de vrije toegankelijkheid van de stranden, natuurwaarden en geluid en zijn niet gericht tegen de overnachtingsplaatsen. Het gaat bij de camperplaats om 20 campers. Wat betreft de overnachtingsmogelijkheid voor kitsurfers gaat het om een kleinschalige faciliteit. Dat is iets anders dan het hotel. Op de vraag of de stranden oneigenlijk gebruikt worden, is ons verteld dat het tijdelijk zou zijn. De toegankelijkheid van de stranden verdient aandacht. Die zorg delen wij. En natuurlijk staat het u vrij om naar de initiatiefnemers te gaan om u te informeren op locatie. Het college is ook in gesprek met bestaande ondernemers. Ook die willen uitbreiden of verder ontwikkelen. We kijken of we dit kunnen inpassen in het bestemmingsplan.''

Campers

In tweede termijn stelde Anneke Knoppert (PE) niet blij te zijn met de camperplaatsen. ,,We kregen eerst een visiekaart en dan komen deze plannen er in. We hebben blijkbaar niet goed opgelet. '' Hugo Weidema (VVD) nodigde het college hartelijke uit mee te gaan naar de ondernemers. Ook wilde hij dat het college een hartig woordje ging spreken met RGV. ,,Anderen hebben mij het maïs voor de voeten al weggemaaid. Ik vind dat het college tamelijk gereserveerd heeft geantwoord. Laten we zorgen dat het komende decennia niet meer gebeurt. We moeten zorgen dat Horst een regionale uitstraling heeft en daar hoort geen maïs bij.''
Van der Knaap: ,,Wij willen dat het college handhavend optreedt tegen het maïs. Het is het vierde jaar dat het er ligt. Ooit ter bevordering voor de grasgroei zodat men er kon liggen. Laten we ons niet langer bij de neus laten nemen. Het wordt een hete zomer komend weekend met 30 graden. We willen strand en geen stront! En ja, ik wil graag met de initiatiefnemers op Strand Horst van gedachten wisselen.'' Ronald van Veen (CU) stelde ook voor een sessie te houden met de heer Droogh op locatie. Van der Velden juichte het allemaal toe. ,,We hebben het er vaak over gehad maar hadden niet hetzelfde vertrekpunt. Ik waardeer dat mevrouw Knoppert de schuld bij zichzelf zoekt, maar het is maar de helft van het verhaal. Ik beluister de wethouder en het lijkt op willekeur zonder enige vorm van proces. De commissie dacht 'dat doet het college niet'. Strikt formeel zult u gelijk hebben, maar invulling van het volledige gebied kan nooit de bedoeling zijn.''

Opgelet

Van den Bosch was het niet eens met de reacties uit de commissie ten aanzien van de visiekaart die anders was ingeschat door de commissieleden. ,,We zullen niet alles zomaar vergunnen. Maar u heeft ja gezegd tegen het kitesurfcentrum, de overnachtings- en camperaccommodatie. Wij hadden de vrijheid de vergunning te verlenen. Wat betreft het oneigenlijke gebruik ging het erom de aanwezigheid van quads en motoren te voorkomen. Daarom is het stuk strand afgesloten.''
Voor Weidema was het antwoord van de wethouder niet voldoende. ,,Als het zo duidelijk is wat gaat u dan nu doen? We willen graag voor de volgende commissie duidelijkheid want anders zitten we het hele seizoen achter prikkeldraad. ''
Van den Bosch stelde Van der Velden gerust voor wat betreft de goede afwegingen die het college maakt ook ten aanzien van bestaande ondernemers. ,,U suggereert dat we alles maar toestaan op Strand Horst, maar we maken juist die afweging heel zorgvuldig ook naar bestaande ondernemers.''

Bron: Ermelovannu
Foto: Jeanne Dijkstra