27 maart 2014

Stemmen in Ermelo definitief geteld - 21 Zetels verdeeld

n totaal gingen 12.994 burgers verdeeld over 16 stemlokalen, naar de stembus. Dit levert een percentage op van 62,39%. Een lichte stijging vergeleken met de 60,29% in 2010. De 21 zetels zijn verdeeld over het CDA (7) Progressief Ermelo (4) Burgerbelangen Ermelo (3) ChristenUnie (3) VVD (2) en SGP (2).

Winnaar CDA boekte een ruime winst - tegen de landelijke tendens in - en kreeg er twee zetels bij. Lijsttrekker Jan van den Bosch ontving maar liefst 1702 voorkeurstemmen. Naast een uitstekende gevoerde campagne, was het een bewuste keus geweest om met vertrouwde én frisse , jongere kandidaten op de lijst te komen. Dat heeft zijn uitwerking niet gemist.
Het kostte de VVD een zetel, die daarmee het nakijken had en het uiteindelijk met twee zetels moest doen. Esther Verhagen (1182 voorkeurstemmen) betreurt een en ander zeer: ,,We zijn uitermate teleurgesteld en zitten qua stemmenaantal weer gelijk als in 2006. Het landelijk VVD beleid heeft echter ook zijn weerslag gehad. Het is natuurlijk afwachten hoe de coalitiebesprekingen verlopen. Maar ik ben daarin reëel en heb ondertussen goed over mijn eigen toekomst nagedacht."

Ook de SGP paste het verjongingsprincipe toe, binnen de partij. Dat resulteerde in een stijgingspercentage van 5% tot 10,7% met een totaal van 1359 stemmen én een ruim behaalde, 2 zetelverdeling. De 41 jarige lijsttrekker Leo van der Velden trok 1146 voorkeurstemmen naar zich toe. De in Ermelo geboren en getogen ondernemer toont zich zeer tevreden. ,,Sociaal, Geloofwaardig en Praktisch. Dat was een mooie leidraad om mijn verhaal te promoten. Ik neem mijn taak uiterst serieus en zal me hard blijven maken voor ondernemend Ermelo."

De ChristenUnie toonde als een stabiele partij en behield drie zetels. ,,Natuurlijk hadden we een groei-wens, maar we zijn dankbaar met deze uitslag. Er zal een stevige coalitie nodig zijn met het oog op nieuwe bezuinigingen. Wij willen wel, maar het CDA is nu eerst aan zet," aldus lijsttrekker Ruud van Eijle. (1047 voorkeurstemmen)

René Arts (857 voorkeurstemmen) is blij met de verkiezingsuitslag van Progressief Ermelo: ,,We hebben flink gewonnen in stemmen en kwamen dicht bij een vijfde zetel uit. Verder zijn we ruim, de tweede partij van Ermelo. Tevens hebben we ook bewezen dé lokale partij van Ermelo te zijn."

Wouter Vogelsang (791 voorkeurstemmen) van Burger Belangen realiseert zich dat de vorig jaar gefuseerde Dorpspartij Ermelo met Gemeentebelang, verlies van stemmen gaf. ,,Sommige kiezers ontdekten het te laat. Desondanks zijn we de derde partij geworden. Een opsteker."

Fotobijschrift: De officiele uitslag van de verkiezingen, wordt ondertekend door de hand van burgemeester A. Baars. Raadsleden Dick te Brake (CDA), Leo van der Velden (SGP) en Anneke Knoppert (Progressief Ermelo) kijken toe.

Bron: Het Kontakt, Veluws Nieuwsblad
Foto: Arda Konings