20 februari 2015

Starterslening ook voor 'Jordanezen'

ERMELO – Het onderwerp starterslening had, zoals verwacht, veel voeten in aarde tijdens de raadsvergadering van donderdagavond. Maar liefst vier amendementen en een motie werden ingediend met allemaal verschillende invalshoeken. Een ding werd duidelijk: voor de coalitiepartijen zijn voortaan starters van buiten Ermelo van harte welkom om een starterslening in ontvangst te kunnen nemen bij het verkrijgen van een woning en dat viel niet in goede aarde bij de oppositiepartijen.

,,Het is voor mij niet uit te leggen dat meneer Pietersen uit de Jordaan wel een lening krijgen en een jonge Ermeloër niet'', vonden zowel Leo van der Velden (SGP), Bart van der Knaap (BBE) en Hugo Weidema (VVD). Het was voor deze fracties dan ook onbegrijpelijk dat de deur voor 'Jordanezen' werd opengezet, want de starterslening was in 2011 immers niet voor niets in het leven geroepen om de Ermelose jongeren binnen de gemeentegrenzen te kunnen houden. Elke 'meneer Pietersen uit de Jordaan' die nu naar Ermelo komt en een starterslening kan aanvragen, neemt de plek in van een Ermelose starter en daar was de starterslening toch niet voor bedoeld'', aldus Van der Velden. ,,Het is een voorziening voor onze Ermelose bevolking, we hoeven toch niet het braafste jongetje in de klas te zijn die nog voordat er jurisprudentie is, over dit onderwerp onze keutel al in te trekken?'', sprak Weidema.

Sympathiek

Weidema brak samen met Bart van der Knaap (BBE) een lans om de lening van 35.000 euro in stand te houden en niet te verlagen naar 25.000 euro. Van der Knaap op zijn beurt diende een amendement in om de starterslening alleen te laten gelden voor bestaande woningen en niet voor nieuwbouwwoningen. De motie van SGP en BBE om meer inzicht te verkrijgen in het revolverend fonds voor startersleningen met de oude voorwaarden, waarbij geld dat door de gemeente wordt uitgeleend na terugbetaling opnieuw wordt uitgeleend, kreeg veel sympathie van de andere fracties, maar ze wilden eerst een antwoord van de wethouder afwachten. Die beloofde meer inzicht te geven in het fonds en er mee aan de slag te gaan. ,,Nu is het inderdaad zo dat de ene maand er 35.000 euro in het potje zit om weer te worden uitgeleend, terwijl een week later de pot leeg is'', aldus wethouder Jan van den Bosch. Jonge mensen die een starterslening aanvragen, kunnen daardoor de ene week nul op het rekest krijgen terwijl degene die de week erop een lening aanvraagt, wel gehonoreerd wordt. ,,Hier willen we naar kijken om dit inzichtelijker te maken'', beloofde wethouder Jan van den Bosch. Dat was voor Van der Velden en Vander Knaap uiteindelijk voldoende om de motie in te trekken.

Volhouden

Volgens de wethouder was de verlaging van de starterslening van 35.000 naar 25.000 en de verlaging van de verwervingsprijs van 250.000 naar 210.000 euro prima te verkopen. ,,De rente is historisch laag en de woningprijzen zijn gedaald, waardoor de kosten koper ook zijn gedaald. Bovendien willen we de woningmarkt niet verstoren en dat doet de starterslening wel. Bovendien geven we nu al drie leningen per maand uit waar dat eerst 1 was, dit tempo houden we financieel niet vol.'' Eigenlijk was er maar een amendement dat overeind bleef en dat was het amendement van de coalitiepartijen CDA, PE en CU. ,,Wij vinden het goed dat de starterslening omlaag gaat naar 25.000 euro maar vinden dat de daling van de verwervingsprijs van 250.000 naar 210.000 te rigoureus. Wij willen die naar 225.000 verhogen'', aldus Corry Mosterd (CDA). De coalitiepartijen stelden dat er onder de 200.000 niet voldoende grondgebonden woningen voor starters te koop waren. ,,Die woningen zijn nodig voor jonge gezinnetjes'', aldus Ronald van Veen (CU).

Meerderheid

Hoewel wethouder Van den Bosch van oordeel was dat het voorstel van het college om de verwervingsprijs naar 210.000 euro te verlagen, een beter voorstel was, kon het college met dit amendement leven. Dit werd dan ook met meerderheid van de coalitiepartijen, aangenomen. Alle andere moties en amendementen werden of teruggetrokken dan wel verworpen. De deur voor de Pietersen uit de Jordaan staat daarmee wagenwijd open, zo vond de coalitie.

Overigens is het nog maar de vraag of de starterslening nog lang blijft bestaan. In het tempo zoals het nu gaat met drie aanvragen per maand, is de pot snel leeg. Onder de nieuwe voorwaarden is het fonds niet meer revolverend en dus staat het college over een maand of 8 opnieuw op de stoep bij de raad voor een nieuw krediet. De meerderheid van de raad kan er mee leven dat de starterslening eens ophoudt. De lening dient immers alleen als steuntje in de rug van starters en als de markt voldoende aantrekt, is er geen aanleiding meer voor zo'n subsidie, die ook nog eens een prijsopdrijvend effect heeft op de woningmarkt, zo zeggen de makelaars uit Ermelo.

Bron: Ermelonext.nl