23 februari 2015

Snoek: 'Leg dwarsverbanden tussen zorg en Defensie'

Ambitie moet gaan blijken in uitvoeringsprogramma

ERMELO - Op de raadsagenda stond donderdagavond ook het economisch programma. Ondernemen wordt het toverwoord in Ermelo, maar het economisch programma bleef nog wat vaag, omdat niets vast stond of concreet was en alles nog ingevuld en uitgevoerd moet worden. Natuurlijk kon geen van de partijen er tegen zijn. Wel wilden alle fracties er natuurlijk iets van vinden voordat unaniem ingestemd kon worden met het economisch programma, in afwachting van het uitvoeringsprogramma.

Zo zag Mariëlle Kuijpers (BBE) niet alleen kansen voor de toeristen maar ook voor de eigen bevolking van Ermelo. ,,Boetiekjes in het dorp, recreëren aan het strand.'' Maar Ermelo moest vooral ook zorgen dat de grote bedrijven niet zouden vertrekken en gezorgd moest worden dat de 15.040 werkplekken behouden zouden blijven. Karel de Greef kreeg er nostalgische gevoelens bij. ,,Als zoon van een winkelier moest ik vroeger tegen de klant zeggen: 'zegt u het maar'. Dat moet nu zijn kan ik u helpen? Het MKB brengt de banen voort, daar komt de kracht vandaan.'' Hij gaf het college mee vooral veel te gaan lobbyen in Den Haag. ,,Het zou fijn zijn als u een grote werkgever hiernaar toe kan halen met arbeidsplaatsen.'' Daarnaast adviseerde hij een vast gezicht in het gemeentehuis als aanspreekpunt voor de ondernemer. ,,Ze moeten aan de hand genomen worden en vraag hen wat ze nodig hebben. Ook een troubleshooter zou wel handig zijn. Eentje die na kan gaan wat wel en niet kan, maar laat de ondernemer vooral niet tegen muren aan lopen in het gemeentehuis.''

Kritische kanttekeningen

Frans Snoek (SGP) had zich voorbereid en kwam met een aantal kanttekeningen en aanbevelingen voor de wethouder. ,,Zorg en Defensie zijn hier de grote dragers. Leg dwarsverbanden tussen zorg en Defensie, we hebben hier een geneeskundig bataljon.'' Snoek vond het opmerkelijk dat er nauwelijks iets over de detailhandel in stond. ,,Terwijl in het centrum wel 10 miljoen is gepompt. Daar verwacht je een speerpunt. Ook mis ik een speerpunt sociaal ondernemen. We hebben wel 800 Wajongers. En ook Kerkdennen omvormen is geen sinecure, met een wens alleen komen we er niet. En hoe zit het met de vergelijkging van de onroerendzaakbelasting voor ondernemers in de regio? Het bevreemdt me dat er geen woord over wordt gesproken. U heeft het wel over kantoorvilla's. Hebben we geen kantoren in overvloed? En dan spreekt u over een vestigingsplek voor zzp-ers. Daar hebben we er volgens mij niet genoeg van. Een bedrijventerrein moet hoger op de agenda staan. Ook zouden we hier wel een hbo opleiding kunnen gebruiken in geestelijke gezondheidszorg. Ermelo heeft ook een Diamant, die moet worden opgenomen in het uitvoeringsprogramma.''

Alle ondernemers