9 maart 2014

SGP ziet kleinere rol voor ambtelijke organisatie

Leo van der Velden: 'College moet meer uitvoerend bezig zijn'

ERMELO – Het zal niemand ontgaan zijn. De SGP Ermelo heeft een ambitieuze lijsttrekker gekregen in de persoon van zelfstandig ondernemer Leo van der Velden. Een gedreven persoonlijkheid die recht voor zijn raap is en van zijn hart geen moordkuil maakt. Bovendien iemand die gelooft in een sociale en rechtvaardige maatschappij, maar dan niet een samenleving die op zijn lauweren rust maar die ten volle zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.

Van der Velden is doordrenkt van politiek. Tien jaar geleden trad hij toe bij SGP Ermelo in de steunfractie en al 8 jaar is hij zichtbaar in de Ermelose politiek, waarvan 4 jaar als fractievertegenwoordiger en 4 jaar als raadslid. Al die jaren zat hij al aan bij de raadsvergaderingen, ook toen hij nog fractievertegenwoordiger was. Zijn dossierkennis is daardoor groot en samen met boegbeeld Frans Snoek heeft SGP Ermelo veel besef van de Ermelose politieke geschiedenis. ,,Dat is het voordeel als je steeds de zelfde mensen hebt in de fractie. Dat geldt ook voor Kees van der Staaij in Den Haag. Veel fracties hebben steeds nieuwe gezichten en moeten hun kennis steeds weer van voren af aan opbouwen. Wij hebben een sterke lobby in Den Haag en kennen elkaar. Mede door onze lobby in Den Haag hebben we het voor elkaar gekregen dat SGP in Den Haag een motie heeft ingebracht in de Kamer die werd aangenomen over het onevenredig grote aantal Wajongers die Ermelo heeft. De motie werd direct gesteund door de overige partijen en men vindt dat Ermelo en soortgelijke gemeenten hiervoor gecompenseerd moet worden. De Wajongers hier komen immers uit het hele land. Zo hebben wij het voor elkaar gekregen dat via een werkbezoek van Kamerlid Elbert Dijkgraaf, dat Proson de toezegging heeft gekregen van staatssecretaris Klijnsma dat het mag blijven bestaan. Deze sociale werkvoorziening is bijna cultureel erfgoed en mag niet in de prullenbak verdwijnen. Dat dreigde bijna te gebeuren, maar dat is mede door SGP voorkomen. Dat de kazerne in Ermelo mocht blijven is ook mede door inzet van SGP gebeurd, ook al ging ChristenUnie met de eer strijken. We hebben uit Den Haag het compliment gekregen dat SGP Ermelo ons dorp opnieuw op de kaart heeft weten te zetten. Dat doet ons goed en geeft energie. Je kunt als partij wat betekenen voor je dorp.''

Spreekuur

Van der Velden is ambitieus en heeft de mogelijkheden die er zijn binnen de politiek altijd benut. ,,Dat werd me niet altijd in dank afgenomen en heb ik er in het begin voor moeten vechten. Maar ik hou me altijd aan de reglementen en niet aan de ongeschreven wetten die me wel werden voorgehouden, maar die ik verre van me heb geworpen. Jammer vind ik het dat het spreekuur van de commissie de nek om is gedraaid. Dit is nu een wassen neus geworden, terwijl zo'n spreekuurtje voor een commissie toch goed zou kunnen werken voor ideeën of wensen die bij de inwoners leven. Dan ga je niet als fractie met de eer strijken maar als commissie er werkelijk iets mee doen.

Beleid

Een belangrijk punt voor Van der Velden is het beleid dat nu veelal door de ambtenaren wordt uitgebroed. ,,Wij zouden juist willen dat de commissie het beleid vooraf bespreekt en bepaalt en dit richting het college meegeeft. Daarmee stop je de verspilling. Nu worden er veel ambtelijke uren extra gemaakt. Dat zou veel efficiënter kunnen. De kaders horen door de commissie te worden gesteld. Dat vereist vaardigheid maar bespaart uiteindelijk veel tijd en kostbare energie. Nu gaat het via te veel stappen. Een college hoort een raad niet voor voldongen feiten te stellen. Dat gebeurt nu maar al te vaak. Dan moeten we achteraf zaken terugdraaien waarvoor mensen al kosten hebben gemaakt. Als ik wethouder zou zijn zou ik die raad die rol geven. Het vertrekpunt hoort bij de commissie te liggen en niet bij de organisatie. Dat is ook veel leuker werken, je bent immers de volksvertegenwoordiger en dat is dan duidelijker voor iedereen. Dat ben ik ook gewend als ondernemer. Stel je voor dat een man bij mij komt in de showroom en zegt 'maak maar een ontwerp van een keuken. Ik maak het ontwerp en de man komt bij me en zegt 'ik neem het mee naar huis om het aan mijn vrouw te laten zien, want die is uiteindelijk de baas'. Dat werkt toch niet? Maar zo gaat het wel in ons huidige systeem. Het lijkt zo logisch: het college zou het uitvoerend orgaan moeten zijn, gedelegeerd door de raad. Dan kan de raad zijn punt maken, naar huis gaan om zijn eigen ding te doen en terugkomen om te kijken of het college gedaan heeft wat de raad wil. Dat betekent ook veel minder verspilling. Nu moeten dure onderzoeken vaak opnieuw gedaan worden omdat het college zaken doet die de raad niet wil. Neem plan Groevenbeek: die 140.000 euro was een slag in de lucht. Dan zegt men de prijsvraag klopte niet want de eis was onmogelijk, maar dat is het verdraaien van feiten. De prijs klopte wel, maar het college besloot tussentijds iets anders te willen doen. Eigenlijk gaat het nu in Den Haag veel meer zoals ik het zou willen zien. Een minister moet rugdekking hebben anders krijgt het zijn zaak niet voor elkaar. Dat kun je ook vertalen naar een wethouder. Die moet zich gedekt voelen uit de raad. Natuurlijk gaat het dan niet om zaken waarvoor je het college mandaat geeft. Daarvoor hoef je alleen te toetsen of er geen misbruik van het mandaat wordt gemaakt. Maar veel van de problematiek die we nu tegenkomen gaat om zaken die we als raad niet willen. Dan moeten ambtenaren het opnieuw doen wat meer uren salaris kost en alleen maar leidt tot verwijdering van de politiek en de samenleving. De commissie moet leidend zijn zodat er visie ontstaat. Ik hecht er wel aan te zeggen dat ik niet de aanval open op de ambtenaar, maar dat ik een meer effectievere manier van werken nastreef.

Ondernemers

Van der Velden zou meer ondernemers in de raad willen zien. ,,Bij SGP zijn 3 van de eerste 5 kandidaten op de lijst ondernemers en van de vijf zijn er drie accountant. Wij bekijken ook de zakelijke kant, een gemeente is immers een bedrijf. De nieuwe raad wordt door de oude raad al op achterstand gezet. We hebben onze ogen gesloten voor de toekomst. In het bedrijfsleven kan dat niet. Als je privé weet dat je in 2015 je huur niet meer kunt betalen ga je in 2014 niet een reisbrochure ophalen. Dat wordt hier wel gedaan met het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoers Plan (GVVP). Het overheidsboekje is niet op orde maar we presenteren prachtige plannen. Kan de nieuwe raad dat wel betalen? Ondernemers zitten op het vinkentouw of de nieuwe raad straks wel uitvoert wat de oude heeft beloofd. Je kunt immers niet uitgeven wat je niet hebt. Dat is precies wat met het GVVP gebeurt, terwijl er 2,5 tot 3 miljoen jaarlijks bezuinigd moet worden. Lastendruk ziet SGP alleen dan zitten wanneer er wensen leven in de samenleving waarvoor groot draagvlak is. Stel Ermelo komt met een totaalplan voor geluidsarm asfalt voor heel Ermelo. Daar hangt een prijskaartje aan, maar mogelijk is er ook Europese subsidie voor. Dan zou je er een win-win situatie van kunnen maken door wat lastenverhoging waarvoor de burger ook veel terug krijgt. Visie is onderdeel van ons denken. Je moet mensen de keus laten maar wel met hen in gesprek gaan. Dat wil SGP en daar slaagt de partij in, tot zelfs in de Tweede Kamer.''

Sociaal

Sociaal zijn betekent voor SGP onder meer dat mensen aan het werk gaan. ,,We hebben het gezien tijdens ons werkbezoek met Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf bij eendenslachterij Tomassen aan de Fokko Kortlanglaan. De meesten van de mensen die daar werkt is van buitenlandse afkomst. Dat kan niet zo zijn met 700.000 werklozen in Nederland. Nooit is er een wethouder langs geweest om een package-deal te maken: 'wat kunnen we voor elkaar betekenen!' Ook verwachten wij een grotere rol van UWV. Ik heb zelf jarenlang in de vleesindustrie gewerkt o.a. als keurmeester. Het is eerlijk werk en geschikt voor Nederlanders. Nu zeggen we 'we gaan hier Polen huisvesten' en tegen werklozen zeggen we 'ga maar lekker thuis zitten'. Het werk in de industrie is besmet geraakt. Dijkgraaf gaat in de Kamer vragen of het niet aantrekkelijker gemaakt kan worden zodat werklozen of mensen met een beperking aan de slag kunnen met als insteek een gewone baan. De werkgever moet bereid zijn Nederlanders aan te nemen met een vorm van compensatie als dat nodig is en de werkloze moet bereid zijn een baan te aanvaarden. Het is asociaal om een ander het werk te laten doen en werklozen aan de kant te laten staan. Onze manier van denken moet om, anders krijg je verloedering en groeit een verloren generatie op. Wij pleiten er ook voor dat jongeren na hun opleiding een jaar de maatschappij dienen, het zij in de zorg of bij defensie. Laat ze kiezen en geef ze daarvoor een vergoeding. Jongeren leren daardoor zelfdiscipline en vijzelen hun arbeidsmoraal op. Gelukkig krijgen gemeenten straks vanuit Den Haag meer ruimte om dit beleid zelf in te vullen.''

Duurzaamheid

Over duurzaamheid heeft Van der Velden ook zo zijn ideeën. ,,Het initiatief tot duurzaamheid van het zwembad is van de rechtse partijen gekomen. Wij wilden destijds voor 3,5 ton een eigen mobiele biomassa-installatie. Die hadden we ook in kunnen zetten voor het gemeentehuis of een school maar er was geen meerderheid in de raad. Nu hebben we alleen maar geld verspild. Dan doen we duur onderzoek naar een leiding via een boerderij die al te koop stond. En wat gebeurt er als het zwembad in Putten omvalt? Pure verspilling. Linkse partijen maken goede sier met duurzaamheid maar het gaat meestal om klein bier. Pure symboolpolitiek, want de rechtse partijen geven veelal de praktische invulling. De wethouder had, toen de dure biomassa te duur bleek, de commissie in beslotenheid bijeen kunnen roepen en ons de keuze kunnen laten: 'willen jullie doorgaan met een tekort, overschakelen op grijze stroom of weten jullie een alternatief?' Wij waren bereid geweest die 3,5 ton neer te leggen voor de mobiele installatie. Dan had je de duurzaamheid gediend en je doelstelling nagestreefd. Nu werden we voor een voldongen feit gesteld.''

Van der Velden hoopt dat iedereen gaat stemmen. ,,Je hoort veel klagen over de politiek, maar wie dan niet stem moet bij zichzelf te raden gaan. Ik noem het een aanklacht tegen de democratie dat 40% van de kiezers in Ermelo weigert naar de stembus te gaan. Politiek betreft ons allemaal. Het gaat ons allemaal aan en we zijn zelf verantwoordelijk voor de samenleving. Ik kan het niet begrijpen dat zo veel mensen zelfs niet de moeite nemen om hun stem uit te brengen. De politiek kan echt wat betekenen, dat heeft SGP Ermelo zelf ervaren. Den Haag heeft naar ons geluisterd. Tot slot wil ik aanvullen dat we in alles afhankelijk zijn van Boven en al zijn je inzichten nog zo goed, aan Zijn zegen is alles gelegen!

Bron: ermelovannu.nl