22 oktober 2013

SGP pleit voor cameratoezicht centrum Ermelo

ERMELO - De SGP pleit voor cameratoezicht in het centrum van Ermelo. En daarmee zegt SGP niets nieuws, want altijd al heeft de partij laten weten hiervan groot voorstander te zijn. ,,Niet iedereen lijkt overtuigd van nut en noodzaak. Ook de VVD heeft in het verleden vele pogingen gedaan het college hiervoor enthousiast te krijgen, maar ondanks er wel gesproken is over proeven met cameratoezicht, heeft dit helaas nooit geleid tot een serieuze aanpak'', zeggen SGP-fractievoorzitter Frans Snoek en raadslid Leo van der Velden.

,,Wij vinden dat nu het centrummanagement een feit is, het hoog tijd wordt de discussie rond cameratoezicht opnieuw te voeren. Voor ons heeft cameratoezicht de voorkeur boven de aanleg van bijvoorbeeld een WIFI netwerk. De openbare veiligheid is een onbetwiste overheidstaak, dat geldt voor de SGP zeker niet voor het aanbieden van gratis internet. Wij vinden dat cameratoezicht direct zal bijdragen aan de veiligheid op straat. ,,Mensen die iets op hun kerfstok hebben, zullen Ermelo bij voorbaat gaat mijden. Overvallers, skimmers, zakkenrollers en ramkrakers, ook dit komt echt allemaal voor in Ermelo, kunnen mogelijk achteraf getraceerd worden, dit zal de opsporing zeker bevorderen. Ook kleinere, maar niet minder hinderlijke, overtredingen als vernielingen, luidruchtigheid in de kleine uurtjes en lichte geweldplegingen zullen wellicht direct minder voorkomen. Het uitgaansgebied kan men dan vanuit een centraal punt permanent monitoren, dit kan de fysiek aanwezige politie enorm helpen in de uitoefening van haar taak.''
De SGP vindt het tijd dat de middelen die hun nut ruimschoots hebben bewezen ook in Ermelo worden ingezet. ,,Meer manschappen inzetten wordt steeds minder realistisch en het is maar de vraag of het effect opweegt tegen de kosten die dat met zich meebrengt. We moeten Ermelo leeftbaar houden'', zeggen Snoek en Van der Velden.

Bron: ermelovannu.nl