19 maart 2018

SGP op bezoek bij bewoners Regenboogh

Leden van SGP-Ermelo, Tweede Kamerlid voor SGP Roelof Bisschop, een tweetal Provinciale Statenleden en genodigden gingen vandaag op bezoek bij Eleos Regenboogh, een begeleide woonvorm aan de Van Asseltlaan in Ermelo. Uitgebreid werd gesproken met een aantal van de in totaal 19 bewoners die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen.

De bewoners van de Regenboogh zijn samen met de andere bewoners verantwoordelijk voor het woonklimaat en de huishoudelijke taken waardoor ze onderdeel blijven van de samenleving.  Bij Elos wordt dagbesteding geboden binnen en buiten de Regenboogh. Zo zijn er bewoner die ook buitenshuis werken. Daarnaast organiseert Regenboogh regelmatig activiteiten waaraan bewoners mee kunnen doen zoals een dagje uit, een bewonersvakantie of een activiteit op de zaterdag.

Tweede Kamerlid Bisschop stelde dat de SGP regelmatig op werkbezoek gaat zodat de fractie goed op de hoogte blijft van wat er speelt en wat het effect is van het beleid dat in Den Haag wordt gemaakt. ,,Alleen als we weten wat er speelt kunnen wij ervoor helpen zorgen dat beleid wordt bijgesteld. We moeten het dan ook wel horen wat niet of wel goed gaat en dat kan door middel van werkbezoeken in het hele land. We willen goed beslagen in de Kamer komen en we willen dan ook goed luisteren. Natuurlijk hebben we als SGP geen grote aantallen in de Kamer maar het gaat uiteindelijk om deskundigheid en onze waardevolle bijdrage.’’ Bisschop legde uit dat de samenwerking met ChristenUnie en CDA in Den Haag goed is. ,,We werken samen waar mogelijk maar benadrukken dat SGP wel voor het leven gaat. Alle mensen tellen mee, ook mensen met een beperking en ongeboren leven. Daar blijven ze met hun tengels van af.’’

Bisschop lichtte voor de toehoorders van de Regenboogh nog eens globaal de standpunten van SGP  toe. ,,We staan voor vrijheid van onderwijs, voor de staat Israël en zeker ook voor de eenverdieners. Het huidige belastingstelsel is nu erop gericht dat pa en ma beiden werken waardoor ze amper nog belasting betalen. Jaarlijks kan dat tot ruim 8000 euro schelen en dat vinden wij onrechtvaardig.’’ Bisschop vertelde dat aanvankelijk er steun was van ChristenUnie en CDA en SP om dit grote verschil aan te pakken. ,,Nu echter zitten ChristenUnie en CDA in het kabinet en stemden deze partijen samen met VVD, D66 en PvdA ineens tegen een motie van ons om dit onrecht aan te pakken. Wij vinden het absurd dat tweeverdieners met twee kinderen en een gezamenlijk inkomen van 40.000 euro door tweeën wordt gedeeld, dus belasting betalen over ieder 20.000 euro, terwijl een eenverdiener met twee kinderen belasting moet betalen over 40.000 euro. Dat betekent dat de laatste maandelijks soms tot wel 700 euro minder overhoudt. Dat is heel veel geld en bovendien zeer onrechtvaardig.’’

Na een bezoek aan de appartementen van een aantal bewoners, waaronder mevrouw Lenie Kint, vervolgde het gezelschap zijn weg naar Speuld, waar een zogeheten ‘ kleine school’ zou worden bezocht.