6 december 2015

SGP BEZOEKT AFVALVERWERKER OMRIN

Op woensdagochtend 18 november werden twintig deelnemers van de SGP-excursie naar afvalverwerkingsbedrijf Omrin op Ecopark De Wierde in Oudehaske gastvrij ontvangen door bedrijfsdirecteur Hein Grafhorst. Aangezien de gemeente Ermelo vanaf 1 januari 2016 aandeelhouder van Omrin is voor wat betreft het huishoudelijk restafval, leek het fractievoorzitter Leo van der Velden een goed idee om dit werkbezoek te organiseren.

Kringloop

“De Friese bedrijfsnaam Omrin betekent in het Nederlands kringloop.”, zo legde Grafhorst direct aan het begin van de presentatie uit. “Dat is niet voor niets, want we zetten in op het recyclen van afval.” Het bedrijf biedt werk aan 400 mensen en de omzetwaarde ligt rond 110 miljoen euro. Onder andere in zogenaamde ‘estafettewinkels’, een soort kringloopwinkels, zijn in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bovendien 250 vrijwilligers actief.

Niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit het buitenland is veel belangstelling voor de afvalscheidingstechnieken van Omrin. “Mensen uit landen als Canada, maar ook sjeiks en ambassadeurs komen ons bedrijf bezoeken.”, aldus Grafhorst, “Nederland kan op het gebied van afvalverwerking gerust een gidsland worden genoemd. Samen met Duitsland, België en Zweden staat ons land bovenaan de lijst van duurzame afvalverwerking. Hier wordt nog slechts één procent van het afval gestort, terwijl dat percentage in Roemenië dicht bij de honderd ligt. Ook landen als het Verenigd Koninkrijk en Italië scoren relatief slecht op het gebied van afvalverwerking in vergelijking met andere EU-landen.”

Sortibak

Omrin hanteert het volgende principe voor het verwerkingsbeleid: “Bronscheiden als het moet, nascheiden als het kan.” Dit houdt in dat GFT-afval, papier en karton, glas, kringloopspullen, bruin- en witgoed en textiel bij de bron worden gescheiden, terwijl metalen, kunststoffen, biogas en mineralen door Omrin nagescheiden worden. Concreet betekent dit dat plastic afval niet door de burgers gescheiden hoeft te worden, maar via de grijze container bij Omrin belandt. Daar wordt dit afval met behulp van infraroodtechnieken in de scheidings- en verwerkingsinstallatie (SBI) alsnog gescheiden. Dit leidt ertoe dat men bij Omrin niet langer spreekt van een grijze bak, maar eerder van een sortibak (sorteerbak). Het afval hieruit wordt immers door Omrin gesorteerd om het te kunnen hergebruiken.

Onderzoek heeft volgens Grafhorst aangetoond dat het voor de kwaliteit van het gerecyclede materiaal niet uitmaakt of gebruikgemaakt is van bronscheiding of nascheiding. Door middel van grafieken toont hij aan dat tussen 2009 en 2014 middels nascheiding meer recyclebaar plastic afval wordt opgehaald dan door middel van bronscheiding het geval is. De hoeveelheden organisch materiaal die nagescheiden worden, leveren inmiddels voldoende biogas op om het halve wagenpark van Omrin hierop te laten rijden. Ook wordt in december 2015 een tankstation voor biogas geopend op het bedrijventerrein nabij de rijksweg A7.

Bereidwilligheid

Wanneer één van de deelnemers opmerkt dat de burger zich door de keuze van nascheiding in plaats van bronscheiding minder bewust wordt van zijn afvalpatroon, reageert Grafhorst realistisch: “De bereidwilligheid van de burger bij bronscheiding laat vaak te wensen over. We leven niet in een ideale samenleving.” Als voorbeeld noemt hij de gemeente Schiedam, waar slechts twintig procent van het ingezamelde afval te recyclen is. Ter vergelijking: in Ermelo bedraagt dat percentage 68 procent. “Het gaat om de afzet en die is bij nascheiding hoger.” Overigens is iedereen in de zaal het er wel over eens dat een mentaliteitsverandering noodzakelijk is. “Wanneer ik plastic verpakkingen krijg, dan zeg ik: ‘Houd die rommel maar!’”, zo geeft één van de deelnemers een praktisch voorbeeld.

Rondleiding

Na de presentatie van de bedrijfsdirecteur werd de deelnemers een uniek kijkje in de installatie aangeboden. Gewapend met mondkapjes, helmen en hesjes kon men kijken naar de enorme machines met lopende banden en opvangbakken. “De installatie draait het hele jaar continu door.”, aldus een medewerker. Allerlei voorwerpen komen voorbij rollen: plastic tasjes, kranten, drankkartons en iemand wijst zelfs op een garde. In de hal ruikt het overigens niet al te fris. “De geur gaat in uw kleren zitten, zodat het thuisfront weet dat u hier geweest bent.”, lacht de bedrijfsdirecteur. Niettemin heeft iedereen dit er graag voor over om te zien waar straks ook het Ermelose afval terecht zal komen. Of liever gezegd: waar het Ermelose afval als grondstof zal worden ingezet voor materialen die gemaakt zijn van gerecycled afval.

Al met al was het een leerzame ochtend voor het SGP-gezelschap en enkele leden van Natuur- en Milieuplatform Ermelo (NMP) die met hen afreisden naar Friesland. “Zo’n excursie is voor herhaling vatbaar!”, zo klonk het bij thuiskomst uit vele monden. Aan kennis over en belangstelling voor de afvalverwerking zal het in Ermelo bij de SGP in ieder geval niet schorten!