14 september 2024

Schriftelijke vragen aan het college van B&W inzake invoering beleid inzake woningsplitsing, ex artikel 41 Reglement van Orde van de gemeenteraad van Ermelo.

Aan: het college van B&W

Datum: 9 september 2024

Onderwerp: Implementatie beleid inzake woningsplitsing

Met ingang van 4 juni zijn de beleidsregels woningsplitsing geïmplementeerd. We hebben hierover vragen gesteld in raad op 19 juni, aangezien het gekozen proces ons verbaasde. De inhoudelijke invulling gaf namelijk aanleiding voor technische vragen.

In een brief van 25 juni 2024 heeft u schriftelijk een reactie gegeven. Waarin u stelt dat het beleid in 2026 wordt geëvalueerd.

Echter vanuit diverse signalen uit de praktijk blijkt dat de invulling van het beleid nu niet zal leiden tot aanvragen van woningsplitsing. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat er geen kadastrale splitsing van de woning mogelijk is. Waardoor er geen hypotheek verstrekt wordt. Het ongedeeld eigenaarschap van een woning/object was juist de aanleiding om bij de herijking functieveranderingsbeleid een amendement (22 december 2021) woningsplitsing in de breedste zin van het woord te dienen, voor zowel bestaande als nieuwe gevallen. Er zijn diverse situaties (in het buitengebied) waarbij in de praktijk al jarenlang sprake is van dubbele bewoning, maar waar om reden van één eigenaarschap er geen hypotheek verstrekt wordt door de bank.

In uw informatiememo van 4 juni heeft u toegelicht waarom kadastrale splitsing in uw ogen niet binnen het beleid past.

Graag ontvangen we antwoord op de volgende vragen:

1. Het doel van het unaniem aangenomen amendement is het huisvesten van meer inwoners in bestaande bebouwing. Echter door de invulling van het beleid, zal dit niet leiden tot aanvragen voor woningsplitsing. Hoe heeft het college dit aandachtspunt in haar afweging meegenomen?
  2. De evaluatie staat nu gepland in 2026. Indien begin 2025 blijkt dat er geen aanvragen binnen zijn gekomen inzake woningsplitsing, willen wij hier graag van op de hoogte worden gebracht.
  3. Wat is uw overweging geweest om in de beleidsregels op te nemen om aan de sociale verordening te moeten voldoen?

Pieter Stam                                                                        Evelien Kars
SGP                                                                                       Progressief Ermelo