26 september 2020

Right to Challenge

Right to Challence

Woensdag 23 september kwam de notitie Right to Challenge in de raad ter tafel.

Bij Right to Challenge kunnen bewoners taken van gemeenten overnemen als zij denken het slimmer, beter, goedkoper of anders te kunnen doen. Bewoners krijgen met R2C daadwerkelijk de mogelijkheid om hun idee te gaan uitvoeren.

Unaniem werd deze notitie door de raad aangenomen.

Wel dienden enkele fracties een amendement in om bij nieuw of herzien beleid een paragraaf in het beleidsstuk op te nemen waarin is opgenomen hoe met Right to Challenge wordt omgegaan (voor zover dat van toepassing is op dat beleidsveld).”

Hieronder de uiteenzetting waarom de SGP (als enige) deze niet steunde.

Raad 23-09-20

Right to Challenge

Voorzitter,

De SGP-fractie heeft onderliggend amendement niet mee ingediend en zal het uiteindelijk ook niet steunen.

De redenen daartoe zijn:

- Hier gaat weer iets van boven af geregeld worden. Burgerinitiatieven moeten van de burgerij zelf komen en het enige dat de overheid moet doen is een klein beetje faciliteren. Als het niet spontaan van onderaf gebeurt, heeft het geen kans van slagen. Zie dat bijvoorbeeld ook in hetgeen we gehoord hebben vanuit De Valk-Wekerom.

- Ermelo is net goed en wel begonnen met Burgerparticipatie. Laten we dat eerst eens goed voor elkaar zien te krijgen, voor we op dit glibberige terrein verdere stappen zetten.

- Laten we ook eens iets leren van de geschiedenis. En die geeft aan dat er maar zeer weinig projecten na enige tijd nog goed functioneren. Het opzetten lukt wel, maar het volhouden met enthousiaste mensen en trekkers is meestal een groot probleem. De continuïteit dient dan ook goed geborgd te worden voordat we eraan beginnen.

- Het gaat de gemeente ook meer geld kosten, zeker in het begin. Want het dient juridisch goed doordacht en dichtgetimmerd te worden. En dat budget hebben we momenteel niet.

- Er zit bij dit amendement geen financiële dekking voor de ambtelijke uren, dus zou dit amendement, volgens onze eigen regels, sowieso niet in behandeling genomen kunnen worden.

Ergo, uw ziet de conclusie van de SGP reeds aankomen: aan dit amendement geven we niet onze steun.

We gaan nu dus een beslissing nemen met een financieel open eind. Dat zouden we zeker in de huidige omstandigheden niet moeten willen.

F.N. Snoek