29 november 2013

Redactie: De gaande en komende (man)nen

Door de verhuizing naar Lunteren/Barneveld moesten we afscheid nemen van ons redactielid Gerco Verdouw.  Vanaf december 2000, toen Gerco tot de redactie toetrad, was hij degene die tijdens het redactieoverleg  steeds originele ideeën had en deze vervolgens  veelal zelf realiseerde, waardoor nimmer gebrek aan kopij.  Gerco betrok  er jong talent bij en begeleidde Francien Heres, Gerdineke van Silfhout, Paulien Lobbezoo,  Hendrik Mulder en anderen bij de vele interviews. Een groot deel van de nummers werd gevuld met  epistels van de hand van Gerco. Hij deed dat ook  in de vorm van artikelenseries onder andere over Graaf Jan van Nassau, de man van de Unie van Utrecht, die wel genoemd werd de Calvinist der Oranjes, maar ook over de hulpdiensten in Ermelo, zoals brandweer en politie, waarmee hij zich in zijn jongenshart liet kijken. Berucht waren ook zijn columns, waarvan ik mij herinner die over de Bronsttijd  waarin hij onze fractievoorzitter opriep meer geburl te laten horen tijdens de raadsvergaderingen en die over de zondagsrust en de volle (auto) parkeerterreinen bij de kerken.

We bedanken Gerco Verdouw voor zijn grote inzet voor ons blad en onze  kiesvereniging en voor zijn belangstelling en betrokkenheid bij een ieder van ons als redactieleden en verwanten. We wensen hem samen met echtgenote en kinderen van harte  ’s Heeren zegen toe  en een goede tijd in Barneveld, het dorp waar hij ook een deel van zijn jeugd heeft doorgebracht.

Een vervanger voor Gerco is niet gemakkelijk te vinden. Daarom zijn blij dat we er twee bij gekregen hebben. Bert van der Garde reageerde onmiddellijk met veel enthousiasme toen hij gevraagd werd en wilde het liefst gelijk aan de slag gaan. Gert Jan Koetsier  had zich met echtgenote nog maar net in Ermelo gehuisvest toen hij gevraagd werd. Hij vroeg even bedenktijd en deelde daarna mee zich graag praktisch in te willen zetten voor  de uitgave van de kiesvereniging.   Beide mannen van harte welkom in de redactie!