17 december 2016
Raadsverslag 15 december 2016
Donderdag 15 december 2016 heeft de gemeenteraad van Ermelo vergaderd. De raad heeft ingestemd met de samenvoeging van Inclusief Groep en Proson. Het besluit om 4,5 miljoen beschikbaar te stellen voor de verbouwing en verduurzaming van het gemeentehuis is uitgesteld. De door de SGP ingediende motie om de begraafrechten voor 2017 niet te laten verhogen, kreeg geen meerderheid. Een motie van de SGP om een gedeelte van bestemmingsplan Westflank te heroverwegen werd verworpen.
Toekomst Sociale Werkvoorziening Noord-Veluwe
Dit eerste agendapunt betrof het voorstel om in te stemmen met de samenvoeging van de sociale werkbedrijven Inclusief Groep (IG) en Proson. De IG zal, in het kader van de samenvoeging met Proson, een pand gaan huren van Bartiméus voor een periode van 10 jaar tegen de voorwaarden die beide partijen zijn overeengekomen in de onderhandelingen.
Raadslid Snoek namens de SGP: ‘’Een punt van belang voor Noord-Veluwe, wat ons allemaal raakt, althans zou moeten aangaan: onze gehandicapten en hun dagbesteding. We mogen ons gelukkig prijzen met de inspanningen en resultaten van Proson en Inclusief Groep. De SGP vindt dat die resultaten in de toekomst niet verhinderd of verminderd moeten worden, maar juist gestimuleerd. Dat betekent:
- Het ondernemerskapitaal dient geheel bij het bedrijf te blijven. Het is te begrijpen dat de gemeenten met een verlangend oog naar de miljoenen van IG kijken, maar de werkvoorziening heeft dat resultaat gehaald en daar weten zij het beste wat voor hun opdracht nodig is. Het is beter dat het onder de hoede van IG/Proson blijft, dan dat het al dan niet geoormerkt bij de gemeenten op de plank blijft liggen. Dit komt over als een afstraffing voor hun goede gedrag.
Dit brengt mij bij het tweede punt:
- Huisvesting Proson. Het vermogen van IG/Proson is 9,5 miljoen, waarvan 4,8 kortlopende liquide (direct beschikbare) middelen. Hiervan is dus het bedrijfsgebouw aan te schaffen voor 3,2 miljoen, zonder externe financiering. En anders met de zeer lage rente aanzienlijk goedkoper dan voor 2,5 ton jaarlijks te huren. Voorts is het ook zo dat indien het gebouw eigendom is, het een grotere zekerheid geeft dat Proson voor Ermelo behouden blijft. Veel blinden en slechtzienden zijn naar Ermelo verhuisd omdat ze bij Bartiméus werken. De huur is getekend voor maar 10 jaar en het gebouw gaat veel langer mee.
Dus de SGP denkt: even terug naar de onderhandelingstafel met Bartiméus. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
En voor de bestuurlijke kant van de zaak: weer even terug naar de andere gemeenten en regelen dat de functies opdrachtgever en aandeelhouder gescheiden worden. De zaak is van te groot belang, dan dat we hier aan de integriteit niet de voldoende aandacht zouden geven. Dat is toch iets wat Ermelo hoog in het vaandel heeft staan? Dan dienen we ons, ook vanaf het begin, te hoeden voor de schijn.’’
De SGP steunde een motie om draagvlak te creëren om Inclusief Groep/Proson de ruimte te bieden om de onderhandelingen over aankoop te heropenen. De motie om de functies (opdrachtgever en aandeelhouder) in Ermelo vooralsnog onder te brengen bij twee wethouders kreeg eveneens steun van de SGP. Een andere motie om draagvlak te creëren voor het niet terug laten vloeien naar de betrokken gemeenten van een deel van de liquide middelen zoals voorgesteld in de vervolgrapportage steunde de SGP eveneens. Al deze drie moties werden echter verworpen.
Volgens de wethouder zou de continuïteit van Proson meer gebaat zijn bij huur dan bij koop van een pand en ze gaf aan dat dit de resultaten van de partijen zelf zijn. Eveneens zijn de functies aandeelhouderschap en opdrachtgeverschap binnen het college gescheiden en verdeeld over twee wethouders.
De motie om de liquide middelen die terugvloeien naar de gemeente Ermelo vanuit de Inclusief Groep en Proson te reserveren voor de participatiedoelgroep, werd door de Raad aangenomen. De SGP gaf ook haar steun. Het raadsvoorstel zelf voor de samenvoeging van de twee sociale werkbedrijven werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.
Krediet herinrichting gemeentehuis
Dit raadsvoorstel betreft het vrijgeven van een bedrag van 4,5 miljoen als uitwerking van het werkplekconcept Het Nieuwe Werken (HNW) en uitwerking van een scenario voor een meer efficiënte herinrichting en verduurzaming van het gemeentehuis.
Om alle taken naar behoren te kunnen blijven uitvoeren zet de gemeente Ermelo welbewust in op samenwerking met de buurgemeenten Harderwijk en Zeewolde waar het gaat om uitvoeringstaken. Samen met deze gemeenten wordt binnen de gemeenschappelijke regeling Meerinzicht de samenwerking in het geïntegreerde sociaal domein vormgegeven. De Sociale Dienst Veluwerand (SDV) wordt als afzonderlijke organisatie opgeheven en met nieuwe taken in het sociaal domein geïntegreerd onder Meerinzicht. De ambtenaren worden verdeeld over deze drie gemeenten. Dit betekent dat Ermelo 67 medewerkers moet huisvesten.
Raadslid Snoek namens de SGP: ‘’De SGP is beslist niet tegen het feit dat ons gemeentehuis gereed gemaakt wordt voor het nieuwe werken en meer ambtenaren. De SGP is ook niet tegen verduurzamen, want dat hebben we ons zelf opgelegd. Hoewel dat ook overtrokken kan worden, want elk ander bedrijf heeft wel eens te maken met een kamertemperatuur van meer dan 300, maar laat daar geen dure verbouwing voor plaatsvinden. Maar om een goed besluit te nemen, dienen toch eerst nog enige vragen beantwoord te worden.
- Er moeten nog meerdere onderzoeken gedaan worden. Hoe vast is dan de hoogte van die 4,5 miljoen? Kan dat als taakstellend worden gezien?
- Waarom zijn er in dit bedrag (van 4,5 miljoen) geen gelden opgenomen voor een adequate parkeervoorziening? Ieder bedrijf moet zorgen voor haar eigen parkeerplaatsen. En ook de gemeente heeft hierin een taak, ja zelfs een voorbeeldfunctie.
- Heeft de uitbreiding van het aantal ambtenaren ook gevolgen voor het salaris van de gemeentesecretaris? Zo ja, dan heeft dat gelijk consequenties voor de begraafleges, want die gaat dan ook omhoog.
De SGP vindt het toch een omissie dat dergelijke randvoorwaarden niet zijn meegenomen.
De latere raadsbrief heeft wel een en ander verduidelijkt, maar het geheel is nog teveel omgeven van ‘we zullen dit’ en ‘we rekenen er op dat’. Dat is jammer; het geheel moet concreter.
De SGP is het niet eens met de gedachte dat het ambtenarenkorps persé bij elkaar moet zitten in één gebouw, maar de SGP gunt onze ambtenaren wel een goede en gezonde werkplek, waar met plezier en volle inzet wordt gewerkt aan het algemene welzijn van ons Ermelo.’’
Omdat verschillende fracties soortgelijke vragen hadden over de kosten en de parkeerproblematiek en er geen meerderheid bleek, heeft het College na schorsing besloten om in januari bij de commissie terug te komen en e.e.a. nogmaals te bespreken.
Belastingmaatregelen 2017, Begraafrechten.
Raadslid Snoek namens de SGP: ‘’De SGP wil op dit punt de hele discussie over de kostendekkendheid van de begraafplaats niet overdoen, maar er is nu toch wel een nieuw punt op dit gebied, namelijk nieuwe wetgeving, waarbij er meer kosten moeten worden toegerekend.
De begraafrechten dekten 100% de kosten; tot het moment dat er ook de kosten van het hoofdmanagement bij moesten komen. Daarmee kwam de kostendekking op ongeveer 85%, wat nu in de belastingmaatregelen weer wordt voorgesteld dit naar 100% te brengen, dus een verhoging van 25%. De vraag wederom: Willen we dat? De SGP nog steeds niet.
Het is duidelijk dat de begraafplaats ook bedoeld is en gebruikt wordt als stiltecentrum en gedachtenispark. Maar dit gebruik kan en mag men toch niet verhalen op de begrafenissen?
Het toerekenen van Besluit begroting en verantwoording (BBV) ontwikkelingen moet de gemeente wettelijk volgen, maar de kostendekking van 100% is niet verplicht, dat heeft de raad zichzelf aangedaan, zij het zeer selectief.
De begroting voor 2017 gaat uit van een 85% kostendekking, dus als dat zo blijft is er geen enkel probleem als de tarieven van 2016 ook voor 2017 gaan gelden.
In 2014 is besloten dat er in 2018 opnieuw zal gekeken worden naar de tariefstelling en dat besluit wil de SGP nakomen en dus nu geen tussentijdse verhoging doorvoeren.
Opdat de raad nu kan besluiten over de tarieven voor 2017, is een amendement noodzakelijk, die de SGP graag in 2e instantie wil indienen.’’
De wethouder gaf aan dat bij leven en welzijn in 2018 geëvalueerd zal worden. Het CDA stelde voor er volgend jaar bij de Kadernota op terug te komen en het dan te bespreken. Raadslid Snoek stelde dat als het CDA twijfelt, men dan beter nu kan instemmen met het amendement. ‘’Of de verhoging nu in één, twee of drie stappen omhoog gaat, het blijft een groot bedrag van 8000 naar 10000 euro. Misschien gaat men overwegen om crematie toe te passen of om in een andere gemeente te begraven.’’ Het amendement kreeg geen meerderheid in de raad en werd daardoor verworpen.
Motie Vaststellen bestemmingsplan Westflank
Ten slotte diende de SGP bij monde van raadslid Van der Velden nog een motie in over het bestemmingsplan Westflank (deel Koperwiek). Dit vanwege de onduidelijkheid die er tijdens de besluitvorming op 13 oktober jongstleden was, niet alle verstrekte informatie van het college volledig was en daarbij de uitvoering complexer lijkt en onwenselijke effecten blijkt te hebben. Bovendien lijken meerdere fracties niet gelukkig te zijn met het besluitvormingstraject.
De motie riep het college op de besluitvorming t.a.v. het bestemmingsplan Westflank voor het deel Koperwiek opnieuw voor te bereiden. Alleen Burgerbelangen steunde deze motie waardoor deze verworpen werd.
Het was de laatste raadsvergadering van 2016.
Volg ook ons op twitter @SGPErmelo
Tijdens de raadsvergadering is volop getwitterd.