9 maart 2024

Raadsvergadering 6 maart 2024: Markt 2.0 Wagens, winkels en woningen

Raadsvergadering 6 maart 2024: Markt 2.0 Wagens, winkels en woningenWe zijn er bijna, maar helemaal nog niet.

Wagens

De Stationsstraat is in het verleden autoluw gemaakt en de weggehaalde parkeerplaatsen zouden gecompenseerd worden op Markt 2.0. Er zijn in het centrum diverse functies bij gekomen met meer parkeerdruk, maar er zijn geen extra parkeerplaatsen bijgekomen. De vorige keer hebben wij al aangeven dat wij voor dit plan zijn.

De betrokken partijen blijven terecht bij hun standpunt voor de benodigde parkeerplaatsen voor de winkel. Zo eenvoudig is het. Parkeerplaatsen betekend omzet.

We hebben het gespreksverslag gelezen wat de wethouders hebben gevoerd met de betrokken partijen (n.a.v. aangenomen motie van de SGP). Zij accepteren nu 22 minder parkeerplaatsen (totaal 338 volgens het bestemmingsplan) i.p.v. de 360 parkeerplaatsen volgens contract. Dat proces is goed geweest.

Maar vervolgens komen er ook nog eens minder parkeerplaatsen dicht bij de winkel. Dat zijn de belangrijkste parkeerplaatsen.

Daarom hebben we een motie gemaakt om op het laatst het laatste positieve zetje te geven om dat rijtje parkeerplaatsen dicht bij de Aldi gaan realiseren, de belangrijkste parkeerplaatsen. Dat het plan daar niet op gaat struikelen.

Winkels

Zoals gezegd een winkel heeft parkeerplaatsen nodig. Hoe meer parkeerplaatsen, hoe meer omzet. Het is ook niet voor niets dat de Albert Heijn Ermelo zo’n goedlopende zaak is omdat ze zo’n groot parkeerterrein voor de deur hebben.

Woningen

Als wij woningen willen, zullen wij veel parkeerplaatsen nodig hebben en die moeten dus aangelegd worden vlak voor de deur. Als de Aldi niet meegaat, gaat het woningbouwplan in gevaar komen.

Kortom: wagens, winkels en woningen het heeft allemaal met elkaar te maken.

Amendement SGP

Feitelijk een reparatie omdat het juridisch niet af te dwingen is om de tijdelijke Aldi in de voormalige Co-op te verplichten.”

Beslispunt 2 ‘Aan besluit 1. De voorwaarde te verbinden dat de tijdelijke Aldivestiging wordt gehuisvest in het pand van de voormalige Co-op aan het Garsteland’ te wijzigen in: 2. Het college op te dragen te onderhandelen met de eigenaar (en Borghese/Aldi) onder welke voorwaarden de verhuur van de voormalige Co-op aan het Garsteland voor de tijdelijke Aldi mogelijk is.”

Dit wijzigingsvoorstel werd zonder discussie door de raad unaniem aangenomen.

Amendement coalitiepartijen

Veel discussie ontstond over het amendement van de coalitiepartijen (CDA, EE en CU) om uitgegaan van 338 parkeerplaatsen, het budget met 10% te verlagen (wensdenken volgens SGP en VVD), en het vrijgeven van het krediet in twee fasen op te knippen. Het vrijgeven van het krediet voor de tweede fase gebeurt pas als er een onomkeerbare start is gemaakt met woningbouw.

Vragen die de SGP inbracht waren o.a. waar u bang voor bent om het proces in fasen op te knippen, hoe dit gezien moet worden in een aanbestedingsprocedure en waarom een knip terwijl er al jaren een onherroepelijk bestemmingsplan en omgevingsvergunning ligt?

Vragen waar voor de SGP geen goed antwoord op kwam en dus alle reden was om tegen dit wijzigingsvoorstel te stemmen.

Motie SGP meer parkeerplaatsen dichterbij ingang Aldi.

Pieter Stam diende de volgende motie in: “Draagt het college op in de verdere uitwerking tot bestekniveau van Markt 2.0 binnen het totaal van 338 parkeerplaatsen, meer parkeerplaatsen dichter bij de ingang van de Aldi op te nemen en de raad hier vóór de realisatie over te informeren.” (Ter informatie was daar een eigen schetsje bijgedaan).

De wethouder gaf aan: “op dit moment nog in gesprek te zijn met meerdere partijen. We zijn nog bezig met optimaliserende gesprekken, daarbij kan het parkeren betrokken worden.” Vanwege deze toezegging van de wethouder trok de SGP deze motie in.

Het (geamendeerde) raadsvoorstel werd door de raad aangenomen.