9 april 2016

Raadsleden voelen zich aan de zijlijn gezet

Burgervisie of structuurvisie?

ERMELO – Wat is precies de status van deze visie? vragen Ronald van Veen (CU) en Anneke Knoppert (PE). Welke status en legaliteit heeft dit stuk? Dat was de worsteling dinsdagavond tijdens de commissie Ruimte en Infra ten aanzien van het Buurtplan Horst en Telgt.

,,Misschien is het een idee om voor een volgende raadsperiode te kijken naar een collegeprogramma, raadsprogramma en een burgerprogramma,” zegt Bart van der Knaap (BBE) na afloop van de commissievergadering. Een aantal raadsleden wilden vooral weten of vaststelling door de de raad zou betekenen zou betekenen dat ook alles mag wat Buurtvereniging Horst en Telgt wil. ,,Het is een mooi idee, een plan uit de buurt, maar voor onze rol als raad is het lastig omdat wij geen kaders mee kunnen geven. We staan aan de zijlijn,” zegt Knoppert. ,,Dat komt omdat dit voorstel direct de status van structuurvisie meekrijgt,” vult Van der Knaap aan. ,,De juiste procedure zou moeten zijn dat er een burgerinitiatief wordt opgesteld wat aangeboden wordt aan de raad. Of dat er een burgervisie samen met de raad wordt opgesteld. Hierin hebben de burgers meer ruimte om hun ideeën kwijt te kunnen aan de raad. De raad formuleert hiermee vervolgens een opdracht aan het college.”

Uitstekend beeld

,,Exact,” zegt Leo van der Velden (SGP). ,,Het Buurtplan is een stuk van de buurtschappen zelf en dat moeten we vooral zo laten. Het geeft een uitstekend beeld van hoe er in dit deel van Ermelo tegen allerlei vraagstukken aangekeken wordt. Deze input kunnen we uitstekend gebruiken bij het maken van allerlei afwegingen. Van der Velden neemt hierbij het voorbeeld van het bijstellen van het functieveranderingsbeleid wat heel actueel is. ,,Ons probleem is alleen de status van het stuk, waarom gelijk een structuurvisie? Het college kiest er voor om de status overeind te houden, maar toch het een en ander af te zwakken en te stellen dat er altijd nog weer andere beleid is waar ook rekening mee moet worden gehouden. Dit geeft de verwarring en onduidelijkheid en dat moet juist voorkomen worden.”

Raadsprogramma

Bij aanvang van deze raadsperiode heeft BurgerBelangen Ermelo ervoor gepleit dat er naast een collegeprogramma ook een raadsprogramma op zou worden gesteld. ,,Dat wilden de coalitiepartijen niet,” zegt Van der Knaap enigszins geïrriteerd. ,,Wanneer er wel een raadsprogramma was geweest, was dit voorkomen. Ik zie in deze raadsperiode niet zoveel verandering in komen, wanneer de coalitiepartijen hun houding niet veranderen.”

Spijt

Wethouder Jan van den Bosch ziet in het Buurtplan een uniek document. ,,Het is een nieuwe aanpak die we als college hebben omarmd.” Hij bevestigt dat het een zoektocht is, maar ook een kans. Wat de wethouder betreft is het een prima document dat heel goed als structuurvisie kan dienen. Van der Velden is het hier niet mee eens. ,,Om een voorbeeld uit het plan te noemen: Agrarische bedrijven moeten één op één kunnen worden omgezet naar horeca, detailhandel of bedrijven categorie 3. Hiermee zeg je eigenlijk dat het buitengebied moet kunnen fungeren als agrarisch gebied, woongebied, winkelgebied en bedrijventerrein tegelijk! Zou de Aldi zich dan mogen vestigen in een grote leegstaande stal? Willen we daadwerkelijk mega feestzalen in het buitengebied? Of is het allemaal net wat anders bedoeld en zal het zo'n vaart niet lopen? Het antwoord is simpelweg niet te geven, maar wanneer de gemeenteraad het vaststelt als zijnde structuurvisie is het ook niet uit te sluiten.” Het komt erop neer dat de verstrekkendheid van het voorstel niet ingeschat kan worden. ,,We hebben maar één Horst en één Telgt! Als SGP willen we voorkomen dat we achteraf spijt hebben met alle gevolgen van dien. Nu volmondig ja zeggen is wellicht de weg van de minste weerstand en het meeste wenselijke, maar zegt niets over het nemen van je verantwoordelijkheid als raadslid!” besluit Leo van der Velden.

Bron: Ermelovannu.nl