2 november 2013

Raad akkoord met sobere Julianalaan

ERMELO – Het voorstel van het college om de Julianalaan tussen Prins Hendriklaan en de Nassaulaan op te waarderen tot 50 km en sober in te richten met een voetpad en fietsstroken werd woensdagavond door de raad aangenomen met uitzondering van SGP, DP en GB. Ook zal het kruispunt Julianalaan-Stationsstraat als een 30 km/uur regime worden ingericht waarbij het verkeer komend vanuit de Julianalaan alleen rechtsaf mag slaan. Dat geldt ook voor verkeer uit de Pastorieweg, dat alleen rechtsaf mag slaan op dit kruispunt. Verder wordt de routering aangepast rond de Verbinding (Sterrenboswegje). Het deel van de Julianalaan tussen de Stationsstraat en de Nassaulaan, als ook de Nassaulaan zelf, blijft 30 km. Om te voorkomen dat de Julianalaan gebruikt gaat worden voor vrachtverkeer blijft de bajonet ter hoogte van de Nassaulaan in takt. Daarnaast blijft de inrit bij Plas van Beek bestaan, maar wordt deze wel afgevlakt.

Dirk de Vries Reilingh (PE) zette wel een paar kritische kanttekeningen bij het voorstel. ,,We verplaatsen steeds het probleem van de auto's in plaats van deze te verminderen. De enige echte fundamentele oplossing is te gaan fietsen in plaats van de auto te stimuleren.''

De oppositiepartijen wilden dat het college het voorstel zou terugnemen omdat er een besluit moest worden genomen waarvoor geen geld was. Dat zou het vertrouwen in de politiek alleen maar schaden, zo meenden zij.

Gelijk

Wouter Vogelsang (DP) kon niet nalaten even te memoreren aan het jaar 2006 toen de raad het GVVP behandelde. ,,We waren er toen tegen om de Julianalaan af te waarderen omdat het drukker zou worden op de Horsterweg. Het kostte 4 ton om de weg 30 km te maken. In 2011 vijf jaar na het besluit kwam het CDA met het plan om er weer 50 km van te maken. Kosten : 4 miljoen! Dat is er niet. Dit voorstel is halfslachtig want geld voor de Horsterweg is er ook niet. Wat ons betreft is dit voorstel gebaseerd op drijfzand en kan het in de prullenbak. We zijn bestookt met e-mails van burgers. Daarom zegt DP begin eens bij het begin, kies je uitgangspunten en maak de auto ondergeschikt . Veel gemeenten omarmen dit idee al.'' Vogelsang zij blij te zijn met het De Jongpad, het voetpad van de Croonenburg naar het gezondheidscentrum. ,,Ouderen hebben daar profijt van, dus maak er geld voor vrij. De Horsterweg zit wel met lege handen. Maak ook daar 30 km of zorg dat er 50 wordt gereden. DP vindt het gek dat wij een besluit moeten nemen voor iets waar geen geld is. Dat kunnen we niet waarmaken als DP en het schaadt het vertrouwen. Daarom zullen we het voorstel niet steunen. Het college doet er goed aan het terug te nemen.''

Verwerpen

Leo van der Velden (SGP): ,,Wij verwerpen de manier van wegcategorisering. Er is gesold met burgerbelangen en er ligt een onvolledig voorstel: 'men is nog in gesprek, er wordt nog onderzocht', er wordt nog becijferd' is het credo van het college. Er is nooit sprake geweest van een integrale afweging die de raad moet maken. De Julianalaan is er als puzzelstukje bij gekomen. De burger snapt dit niet meer. Ook ontbreekt de dekking. De tekorten lopen op en wij moeten besluiten nemen zonder dekking. Het zou wat zijn als de raad de stekker er nu uit zou halen zo vlak voor de verkiezing. SGP onthoudt dan ook de goedkeuring aan het voorstel.''

Complex

Hans de Haan (VVD) ,, We kunnen ons globaal vinden in het voorstel . Maar het is wel zwalkend beleid. De inrichting van de wegen is een voortdurend afwegen. Het is een complexe situatie en het college is er niet in geslaagd aan goede burgerraadpleging te doen. Er heerst woede, frustratie en patstelling. Toch gaat VVD akkoord met een vrij liggend voetpad en fietsstroken, maar we willen wel dat er niets veranderd in de bestaande indeling van de weg. De plateaus moeten blijven en rechts moet ook voorrang houden. Dat is op de Buitenbrinkweg ook zo en daar is het 80 km, dus dat kan. Dan pleeg je ook geen kapitaalsvernietiging. De Julianalaan is een woonweg en geen ontsluitingsweg. De Horsterweg heeft een andere functie en is daardoor drukker. Als je daar een huis koopt is dat huis ook goedkoper dan aan een woonweg. Dat weet iedereen die daar gaat wonen.''

Irritatie

Bart van der Knaap (GB): ,,Het college wekt irritatie op met het raadsvoorstel. Met een goede planning en juiste richting was het GVVP er al geweest. Nu wil het college nog even snel ritsen. Wij vinden ook dat de wethouder vreemd negatief is over de burgerparticipatie want hoe komt het dan dat die niet goed is uitgepakt? Wie zat er aan het stuur? Blijkbaar een brokkenmaker. We hadden meer bestuurlijke wendbaarheid verwacht. Overigens neemt het college met het voorstel zonder financiële onderbouwing en integrale afweging ook nog eens een verkeerde richting. Dat had eerst van kader naar beleid en dan uitvoering moeten zijn. 50 km is wat ons betreft goed in de Julianalaan. Met dit voorstel komt er geen evenredige spreiding. Bovendien missen wij het financiële kader. Wat ons betreft moet het voorstel worden teruggenomen.''

Collectief

Wethouder Esther Verhagen verklaarde de kritiek van de oppositiepartijen allemaal niet te snappen. ,,We gaan voor het collectief belang ook voor de toekomst. Leefbaar, veilig en bereikbaar. De Julianalaan is een trechter en te smal bij de Verbinding. Als je de weg daar 50 maakt wordt het een toegangsweg naar Veldzicht met veel verkeerstromen. We moeten juist het verkeer wegleiden van de Verbinding. Bovendien zou dat 4 miljoen kosten omdat er vastgoed aangekocht moet worden. Het zou er drie keer zo druk worden als ook het gedeelte Nassaulaan tot het Weitje open gaat. Bovendien zouden de effecten voor de Horsterweg dan niet groter zijn dan de genoemde 10 procent reductie. Dat de heren Van de Knaap, Vogelsang en Van der Velden tegen het voorstel zijn snap ik dan ook niet. U heeft toch gestreden om de Horsterweg te ontlasten. En u zegt geen geld? U bepaalt toch hoe u het geld wilt realiseren en dan geeft u nu niet thuis.'' Verhagen noemde het nog maar allemaal een keer: de Hoenderweg is geen ontsluitingsweg, de bajonetsluiting moest in takt blijven om het vrachtverkeer te eren. ,,Het is een brede weg en niet geschikt als 30 km weg. Er wordt al veel te hard gereden en er is geen handhaving. Daarom willen we de weg minimaal duurzaam inrichten tot 50 km. We gaan met aanwonenden in gesprek om de veiligheid te behouden. Het geld hiervoor kan worden gevonden uit het centrumbudget en het college is van mening dat we de wegcategorisering daarmee kunnen afronden.''

Gedrocht

Van der Velden verklaarde in tweede instantie nogmaals grote moeite te hebben met het voorstel van de Julianalaan, dat hij een losse flodder noemde. ,,We hebben er veel geld aan uitgegeven en nu wordt het een trechter genoemd en u heeft het maar over polijsten. Het is totale waanzin. De weg lag er en er is een gedrocht van gemaakt. Nu maken we er voor veel geld weer een ander gedrocht van. Wij gaan niet mee in het voorstel.'' Ook Vogelsang hield de wethouder voor dat de omgekeerde volgorde werd bewandeld. ,,Wij regeren over ons graf heen als we dit aannemen. Daar kunnen wij niet onze verantwoordelijkheid voor nemen. Het schaadt het vertrouwen in de politiek. Volgend jaar kunnen we sorry zeggen maar onze zakken zijn leeg. Dan is nog slechts 1,8 miljoen van de reserves over dat vrij besteedbaar is. Wij kunnen niet aan de burger verkopen dat een plan 2,3 miljoen moet gaan kosten om 10% minder verkeer over de Horsterweg te gaan bewerkstelligen.'' Van der Knaap had het gevoel bij het horen van de wethouder steeds naar hetzelfde bandje te luisteren. Maar dat vatte Verhagen juist op als een compliment. ,, Het geeft aan dat we een consistent beleid voeren. U zou raar staan te kijken als het college steeds wat anders zei.'' Ze zei te verwachten dat met een sobere inrichting het veel minder zou gaan kosten dan 2,3 miljoen. ,,We geven de Julianalaan slechts een kleine facelift''', aldus Verhagen.

Van der Velden werd het allemaal te gortig. Hij verklaarde bij interruptie dat er weer een andere draai werd gegeven aan het voorstel. ,,Alles wordt uit zijn verband getrokken. Dit slaat alles.'' Alle kritiek van de oppositie bracht geen verandering in de uitkomst. Het voorstel werd met uitzondering van de drie fracties GB, DP en SGP aangenomen.


Bron: ermelovannu.nl