19 januari 2015

Politie: 'Problemen met harddrugs zijn bekend, blijf klachten melden'

ERMELO - De politie in Ermelo bevestigt dat er problemen zijn met harddrugs in het dorp, maar zegt dat Ermelo 'helaas geen uitzondering' is in de regio. ,,We komen het momenteel in heel Gelderland en Overijssel tegen; of het nou gaat om excessief drankgebruik, GHB of pillen, het manifesteert zich overal,'' aldus Wim Dierkx.

Hij reageert op een bericht in de Stentor van deze week, waarbij de SGP Ermelo melding maakte van overlast door harddrugs. Via de site Overlastmelding.nl krijgt de partij verontrustende signalen binnen, liet fractievoorzitter Leo van der Velden weten. Volgens Dierkx zijn de klachten bekend en worden die in overleg met de wijkagent aangepakt. ,,Ik zou mensen willen vragen om situaties te blijven melden, we hebben er oog voor.'' Dat het in Ermelo extreem meer zou zijn dan elders, bestrijdt hij. Ook bij Tactus Verslavingszorg zijn er geen signalen bekend dat Ermelo er bovenuit stijgt in gebruik of overlast. Wel zegt woordvoerster Jeannette Ooink dat er - landelijk - sprake is van een toename in gebruik. ,,Omdat mensen makkelijker via internet aan hun drugs komen. Er wordt volop gedeald, dat is bekend. Maar soms is het enkel een gevoel dat mensen bekruipt, omdat ze er een keer mee geconfronteerd worden. Je moet het grondig onderzoeken om echt iets te kunnen stellen.''

Landelijk beschouwd zijn XTC, alcohol en cannabis de populairste drugs van dit moment, zegt Ooink. ,,En hier en daar zien we een toename van GHB-gebruikers.'' Dat laatste is wrang, omdat het afkicken van GHB gepaard gaat met intensieve 24-uursbegeleiding. ,,En wij moeten door bezuinigingen juist afbouwen in het aantal bedden. Lastig.''

Bron: Stentor