31 juli 2014

Plaatje houten gebouw uit plan 't Weitje

Volgens Leo van der Velden, fractievoorzitter SGP was het allemaal wel wat ingewikkeld geworden. ,,De oude gemeenteraad was akkoord met 't Weitje mits er historiserend gebouwd en teruggebouwd zou worden. We meenden dat er voldoende kaders waren. Andere partijen wilden extra borging. Nu krijgen we een paragraaf voor ons die voor tweeërlei uitleg vatbaar is. In het gunstigste geval krijgt het hotel een eigentijds karakter, maar dat hoeft dus niet. We willen niet alles met het schaartje doen, maar als het mag, knip dan het houten gebouw uit het stuk.'' Ook Bart van der Knaap (BBE) wilde graag terug zien wat was afgesproken met elkaar. ,,Zoals in het masterplan staat. We zouden een historische stijl genereren en dat willen we terugzien in het beeldkwaliteitsplan. Het is speculatief wat er bedoeld wordt. We willen geen discussie achteraf, maar vooraf duidelijke richtlijnen.''

Botsen

Karel de Greef (CDA) zei blij te zijn dat het Weitje zorgvuldig hersteld wordt. ,,We vertrouwen in de initiatiefnemers, zolang het maar niet botst. Ons is verantwoord bouwen beloofd. Haal dan het plaatje eruit, dan wordt het een hamerstuk.''
Wethouder Van den Bosch snapte dat er enige spanning was in de raad. ,,U wilt graag weten wat er komt en aan de andere kant bent u kaderstellend. Er moet ruimte zijn voor enige interpretatie. Het is zoeken naar balans. Het tussenliggende pand vindt u een brug te ver. Ook het college wil een historiserend karakter dat past bij het dorp. De herberg komt terug aan de voorkant. Een te modern pand is niet passend.''
Van der Velden zei het jammer te vinden dat men nu nog aan het steggelen was na maanden verder te zijn. ,,We hebben deze routing gekozen in onze kaderstellende rol als raad. Maar we moeten geen plaatje doorlaten waar we het niet mee eens zijn. De SGP heeft behoefte aan zorgvuldigheid en we gaan voor resultaat.'' Van der Velden vond dat er ook gekeken moest worden naar de verkeersafwikkeling. ,,Auto's staan te ronken naast de terrassen, probeer de Schout naar de andere kant te krijgen. Ik geef het maar mee.''

Verbazing

Anneke Knoppert (PE) vond het maar vreemd dat er een amendement nodig was voor de verwijdering van een plaatje. ,,Er is verbazing in onze fractie. Er moet ruimte zijn voor vrije interpretatie en we hebben moeite met het praten over exacte invulling. Als we een houten gebouw niet mooi vinden, dan komt het er niet.'' Van der Knaap interrumpeerde haar door te vragen hoe Knoppert dan wilde controleren of er geen houten gebouw zou komen? ,,Het masterplan is concreter dan deze paragraaf'', aldus Van der Knaap. Knoppert stelde dat de omschrijving in de paragraaf duidelijk genoeg was.

Van der Velden: ,,Als het er eenmaal staat kunnen we het niet meer afbreken. Dus wat is er tegen om duidelijkheid te verschaffen?'' Volgens Van de Greef was kaderstellen ook duidelijk aangeven wat we niet willen. ,En dit plaatje willen we niet.'' Knoppert hield vol: ,,Wij denken dat het voldoende is ook al is dit ene plaatje niet mooi.'' Hugo Weidema (VVD): ,,Deze discussie hebben we een jaar geleden afgesproken. Het gaat om een beeldbepalend punt. We zijn blij met de ontwikkeling die daar gaat plaatsvinden. Een moderne uitstraling mag wel. Ik kan me vinden in Knoppers woorden. Dit is wat we met elkaar vinden. En we schieten met dat allerlaatste plaatje volgens mij met een kanon op een mug . We zullen het amendement niet steunen.''
Ruud van Eijle (CU): ,,Het plaatje willen we niet maar de omschrijving is duidelijk. We willen eerst van de wethouder weten wat het college er van vindt, voordat we het amendement wel of niet steunen. Als de wethouder het plaatje ook slecht vindt dan steunen we.''
Van den Bosch: ,,Het plaatje is een vreemde eend in de paragraaf. Dat vindt ook het college. Ik kan me dus aansluiten als de meerderheid van de raad zegt dit willen we niet in de paragraaf. Het college heeft geen bezwaar tegen een amendement.''
Het amendement van CDA en SGP werd gesteund door ChristenUnie en werd daarmee aanvaard. Daarna werd het voorstel van het college aangenomen.

Bron: www.ermelovannu.nl