15 juli 2015

Petitie onderstreept vandalisme Julianaschool

foto: Natalie Overkamp

Buurt baalt van vernielingen

ERMELO – Vanmiddag legde Carina Post een petitie voor aan burgemeester André Baars. Meer dan honderd belanghebbenden tekenden de petitie die het probleem van vernielingen op het plein van de Julianaschool nog eens onderstreept. Al jaren worden er spullen op en rond de school vernield, meestal door hangjongeren. Post vraagt Baars dan ook om een hek. De burgemeester vindt dat een hek de oplossing niet is. ,,Er zijn nog andere opties,” zegt Baars. ,,We moeten het samen doen.”

Omwonenden, maar ook ouders hebben de moed opgegeven, maar Post kan het als buurtbewoner en moeder het niet aanzien. ,,De gemeente doet nauwelijks iets, de politie doet niets.” Dat laatste nuanceert de burgemeester. ,,We zijn er een speciaal project gestart en ik zie dat het aantal meldingen aanzienlijk is gedaald. De wijkagent is hiervoor het contactpersoon.” Daar heeft Post de afgelopen periode ook mee gesproken en ze is zeer tevreden over dit contact. ,,We hebben geen problemen met hangjongeren, ook niet dat ze in de winter onder het afdakje gaan staan wanneer het regent. Maar wat wel verschrikkelijk is, zijn de vernielingen. De kinderen hadden paaltjes gemaakt. Die worden uit de grond getrokken. Ze moeten ze nu in beton gieten.”

Maatregelen

Het afsluiten van het plein met een hek is volgens de gemeente geen optie. Toch oppert Baars het idee om na de vakantie eens om de tafel te gaan en te kijken waar er nog maatregelen genomen kunnen worden. ,,De school kan zelf ook maatregelen nemen. Een brandtrap afsluiten zodat de jongeren niet meer zo eenvoudig op het dak kunnen komen, bijvoorbeeld.” Overigens is de Julianaschool niet de enige school in Ermelo die kampt met dit probleem. Baars waardeert de sociale controle van omwonenden zoals Post. ,,Dat is een belangrijke factor in deze.”

Bron: Ermelovannu.nl