6 mei 2017

PERSBERICHT: Parkeren in Ermelo


PERSBERICHT

Voldoende parkeergelegenheid is een steeds terugkerend thema in de Ermelose politiek. Bij nieuwbouwplannen is de initiatiefnemer gehouden voldoende parkeergelegenheid aan te leggen, dit wordt berekend via de parkeernorm. Als SGP steunen we dit beleid van harte, omdat hiermee moet worden voorkomen dat de parkeerplaatsen in het openbaar gebied en op kosten van de samenleving wordt aangelegd.

Tijdens de behandeling van het nieuwe parkeerbeleid in de laatstgehouden raadsvergadering bleek dat door een voorgestelde ambtshalve wijziging er voor zou zorgen dat nieuwbouwplannen onder het kopje "verbouw" zou kunnen worden geplaatst en op basis daarvan er minder parkeerplekken hoeven te worden gerealiseerd dan in het oude parkeerbeleid.

Concreet zou dit voor het plan Postlaantje / Kerklaan inhouden dat er volgens de berekening slechts 48 parkeerplekken hoeven worden aangelegd op de realisatie van 62 woningen! Daarbij komen er tientallen parkeerplekken te vervallen waar nu dagelijks door de "omgeving" wordt geparkeerd.

Als SGP realiseren we ons terdege dat herontwikkeling / dorpsvernieuwing niet altijd alle misrekeningen uit het verleden kan oplossen, maar minder parkeerplaatsen realiseren dan het aantal nieuw te bouwen woningen gaat ons 2 stappen te ver!

Het toetsen van nieuwbouwplannen op een goede ruimtelijke ordening is een taak van de gemeenteraad. Daarbij hoort wat ons betreft ook het garanderen van minimaal 1parkeerplaats per woning (als absolute ondergrens) ongeacht de theoretische uitkomst van allerlei formules. We zullen dit voorstel de komende weken verder uitwerken. Nu blind varen op de uitkomst van een parkeerformule is de toekomstige generatie moedwillig opzadelen met het "blik" van een ander voor de deur. Inzetten op (half) ondergronds parkeren ligt voor de hand en zal weer als uitgangspunt genomen moeten gaan worden.

Mocht u willen reageren? Graag: l.vandervelden@ermelo.nl

Leo van der Velden
fractievoorzitter SGP Ermelo

 

Tijdens de behandeling van het nieuwe parkeerbeleid in de laatstgehouden raadsvergadering bleek dat door een voorgestelde ambtshalve wijziging er voor zou zorgen dat nieuwbouwplannen onder het kopje "verbouw" zou kunnen worden geplaatst en op basis daarvan er minder parkeerplekken hoeven te worden gerealiseerd dan in het oude parkeerbeleid.

 

Concreet zou dit voor het plan Postlaantje / Kerklaan inhouden dat er volgens de berekening slechts 48 parkeerplekken hoeven worden aangelegd op de realisatie van 62 woningen! Daarbij komen er tientallen parkeerplekken te vervallen waar nu dagelijks door de "omgeving" wordt geparkeerd.

 

Als SGP realiseren we ons terdege dat herontwikkeling / dorpsvernieuwing niet altijd alle misrekeningen uit het verleden kan oplossen, maar minder parkeerplaatsen realiseren dan het aantal nieuw te bouwen woningen gaat ons 2 stappen te ver!

 

Het toetsen van nieuwbouwplannen op een goede ruimtelijke ordening is een taak van de gemeenteraad. Daarbij hoort wat ons betreft ook het garanderen van minimaal 1parkeerplaats per woning (als absolute ondergrens) ongeacht de theoretische uitkomst van allerlei formules. We zullen dit voorstel de komende weken verder uitwerken. Nu blind varen op de uitkomst van een parkeerformule is de toekomstige generatie moedwillig opzadelen met het "blik" van een ander voor de deur. Inzetten op (half) ondergronds parkeren ligt voor de hand en zal weer als uitgangspunt genomen moeten gaan worden.

 

Mocht u willen reageren? Graag: l.vandervelden@ermelo.nl

 

Leo van der Velden

fractievoorzitter SGP Ermelo