9 november 2017

Persbericht: Isoleer elke Ermelose woning

De fracties van Progressief Ermelo, Burger Belangen Ermelo  en SGP zullen donderdagavond tijdens de raadsvergadering bepleiten om elke Ermelose woningeigenaar een zogenaamde Quick Warmtescan van  zijn woning aan te bieden. De beide partijen willen hiermee Ermelose burgers bewust maken van de hoeveel warmte die onnodig uit een woning weglekt.

Er zijn verschillende manieren om zo’n Quickscan te maken vertellen Han Wilhelm (BBE) en Bea van ’t Hul (PE). In Utrecht zijn ze in een auto, uitgerust met een infraroodcamera, langs de huizen gereden en zijn er zo opnames gemaakt legt van ’t Hul uit. Wilhelm hinkt op 2 benen, hij ziet ook een goede mogelijkheid om een thermo grafische kaart van de bebouwde kom van Ermelo te maken. Dat doe je door van uit een vliegtuigje opnames te maken. Mogelijk kun je de methodes ook combineren meent Frans Snoek (SGP).

Het resultaat van beide methodes is dat je een infrarood foto van de huizen krijgt en naar mate er meer warmte weglekt zal een foto meer rood van kleur zijn en als een huis goed geïsoleerd is meer blauw.
De achterliggende motivering van de politieke partijen is dat Ermelo in 2030 energie neutraal wil zijn. Om dat te bereiken wil Ermelo in 2020 hier 20 % van bereikt hebben. Dit door 10 % op energie te besparen en door 10 % hernieuwbare energie (zonne-energie, windenergie) op te wekken. In particulieren woningen kan door isolatie nog heel veel winst behaald worden op het gebied van besparen op het gebruik van fossiele brandstoffen.

De motie is een burgerinitiatief van enthousiaste mensen uit de achterban van de drie partijen. De indieners zijn ervan overtuigd dat je een grote slag kunt slaan in het besparen van energie. Je maakt  voor elke Ermelose woningeigenaar inzichtelijk  hoe de mate van isolatie van zijn woning is en waar de warmte weglekt.

De 3 partijen menen dat je hier een goede vervolgbegeleiding aan moet toevoegen, waarbij Frans Snoek verwoordt dat je hierin samenwerking met Ermelose bedrijven moet zoeken. De 3 raadsleden zijn ervan overtuigd dat je op deze wijze woningeigenaren kunt helpen bij de keuze hun woning te isoleren en dat hierdoor veel energie bespaard gaat worden op weg naar een energieneutraal Ermelo in 2030.

Ermelo doet al veel om burgers te bereiken via het energieloket in het gemeentehuis (elke donderdagavond geopend) en geeft informatie via www.veluweduurzaam.nl en de eigen website www.ermelo.nl (Duurzaam Ermelo).

Bij vragen kunt u contact opnemen met

Bea van ’t Hul, tel 06-83353993

Han Wilhelm, tel 06- 51196349