9 oktober 2013

Parkeren in Ermelo

Dat het parkeerprobleem in Ermelo al een lange geschiedenis kent moge blijken uit onderstaand artikel

De winkelstraat in Ermelo krijgt begin volgend jaar weer een ingrijpende opknapbeurt. Er is al veel gesproken en vergaderd over het nieuwe Herinrichtingsplan en het ziet er goed uit. Verblijfsrecreatie en evenementenpleinen staan hoog op het wensenlijstje en auto’s zijn gedoogd, soms “te gast” en veelal ongewenst en dus verboden. Dat voor een winkelgebied voldoende parkeerruimte op korte afstand een absolute voorwaarde is wordt wel onderkend maar in de ogen van veel winkeliers toch nog behoorlijk onderschat.

 

Uit onderstaand document uit 1963 is op te maken dat winkeliers en zelfs de Gereformeerde Kerk in de Stationsstraat het belang van voldoende parkeerplaatsen goed in beeld hadden terwijl de parkeerdruk destijds vele malen lager was dan nu. Zij kochten met het oog op de toekomst een dubbelwoonhuis aan, gelegen op 1170m2, om dat bij leegkomst te gaan slopen en het aldus ontstane terrein geschikt te maken als parkeerplaats. Voor de benodigde veertigduizend gulden kregen de twintig deelnemende winkeliers een lening bij de Cooperatieve Raiffaisenbank. Voor het collectief traden vier personen op als dagelijks bestuur, waaronder mijn toen zevenenveertig jarige vader. Acht jaar later, toen de woningen beide vrij kwamen, werd inderdaad sloopvergunning aangevraagd en werd het terrein ingericht als parkeerplaats. In diezelfde jaren werden plannen gemaakt om een Gemeentehuis te bouwen op het terrein van kwekerij Koppe, direct hierachter gelegen. De behoefte aan een Raadhuisplein ontstond en de Gemeente ging in onderhandeling met het collectief om het terrein over te nemen. In 1975 werd overeenstemming bereikt en de Gemeente kreeg het terrein in eigendom voor 50.000 gulden, onder de voorwaarde dat er tenminste veertig plaatsen voor auto’s beschikbaar bleven.

 

Inmiddels zijn we veel renovaties later van zowel de Stationsstraat als het Gemeentehuis en ik verwacht dat iedereen het er over eens is dat de parkeerdruk en het belang van parkeren bij het centrum de laatste jaren meer dan verdubbeld zal zijn. Ook de Gemeente stelt hoge eisen in de parkeerverordening bij het uitgeven van nieuwe gebruiksvergunningen voor bedrijven. Tóch lijkt het erop dat sommige, over het algemeen weldenkende politici, lobbyen voor grote waterpartijen, terrassen en andere lollige opstallen op een liefst autovrij Raadhuisplein. Misschien als overgangsperiode nog wat gedoogd parkeren langs de rand, maar eígenlijk willen ze ook daar geen auto’s meer zien. Vijftig jaar geleden waren het vooruitziende geesten die hun nek uitstaken voor het belang hiervan. Het zal wel goed komen uiteindelijk, maar er wordt naar mijn smaak veel te gemakkelijk omgegaan met de destijds vastgelegde intenties. Tenminste veertig parkeerplaatsen, niet ergens achteraf, maar prominent aan dit winkelgebied. Als er daarna nog ruimte en geld overblijft voor een mooie fontein dan kom ik er regelmatig een kwartje ingooien om voor de winkeliers het allerbeste te wensen. dicktipt: mooie auto’s zijn niet lelijk.

 

Bron: www.dickblogt.nl