10 juni 2017

Parkeerbeleid in Ermelo

Bijdrage van SGP Ermelo/Speuld t.a.v. 'Bestemmingsplan Parkeernormen'

8 juni 2017

Voorzitter,
We gaan verder waar we gebleven zijn. Het gaat er ons als SGP om dat parkeerplaatsen die als voorwaarde van een vergunning hebben gediend ook als zodanig in stand blijven voor datzelfde doel. De raadsbrief heeft een verdere doordenking en uiteenzetting opgeleverd en dat is sowieso winst! Nu we op het punt staan om het parkeerbeleid vast te leggen in een bestemmingsplan lijkt het ons als SGP dit ook hét moment om vanaf heden bij het afgeven van de omgevingsvergunning de aanvrager expliciet te gaan wijzen op de instandhoudingsplicht. Is het college bereid dit advies op te volgen? T.a.v. de anterieure overeenkomsten is het van belang dat parkeren hoe dan ook aan de orde komt. Gaat het college de formats hierop aanpassen? Graag een toezegging op dit punt.

Tijdens de behandeling van dit onderwerp in de vorige raadsvergadering kwam de 0 meting aan de orde. Het college reageerde hierop, door te stellen dat het ambtelijk apparaat bijna elke parkeerplek in Ermelo wel op het netvlies zou hebben. Het was al wat later op de avond voorzitter, maar dit kan toch niet het echte antwoord op onze serieus gestelde vraag zijn? We doen het over: is het college bereid serieus werk te maken van het in beeld brengen van het parkeren binnen onze gemeente op het moment van vaststelling van het bestemmingplan. Dit is van zeer groot belang! Dan zouden bestaande en niet gedocumenteerde parkeerplekken opnieuw kunnen worden ingebracht om te kunnen voldoen aan de eisen voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Het laat zich raden dat in zo'n geval de bewijslast bij de gemeente ligt, laten we het daarom goed vastleggen. Is het college bereid de toezegging te doen om niet te vertrouwen op het uitstekende geheugen van het ambtenarenkorps, maar zoveel mogelijk situaties qua parkeren per heden op een deugdelijke wijze te documenteren?

Tot slot: Als SGP hebben we grote moeite met een parkeerbeleid dat het mogelijk blijft maken nieuwe woonwijken te realiseren met minder dan 1parkeerplek per woning. Gezien het wijzigingsvoorstel van het CDA wat ter stemming voorligt lijkt een 1e stap te worden gezet naar een slagvaardiger en vooral eerlijker parkeerbeleid. Het staat voor de SGP vast dat er daarna ook nog werk aan de winkel is. We zullen moeten voorkomen dat we anderen opzadelen met parkeeroverlast door nieuwe ontwikkelingen niet het juiste voorzieningenniveau mee te geven. De SGP staat voor een goede ruimtelijke ordening en daarbij lijkt ons een ondergrens van 1 parkeerplaats voor een motorvoertuig (elektrisch aangedreven) per wooneenheid geen overbodige luxe. We dienen hiertoe met BBE een motie in om deze zeer voor de hand liggende minimale norm van 1 ook tot Ermelose norm te kunnen verheffen!

Dank u wel!

 

Leo van der Velden

SGP Ermelo/Speuld