18 juni 2015

Over de Jaarrekening 2014 gemeente Ermelo

Jaarrekening 2014 gemeente Ermelo

Elk jaar krijgt u van de gemeente een factuur met diverse belastingen die u moet betalen. Elk jaar is dit weer een zure appel. Maar dan zult u zich vast ook realiseren dat u ook van veel voorzieningen in onze gemeente Ermelo gebruik kunt maken. Dit maakt de zure appel weer zoet!

Huishoudboekje
Voor u wellicht wel bekend; nadat het kalenderjaar om is wordt het huishoudboekje opgemaakt. Hoeveel is er binnen gekomen en hoeveel is er uitgegeven? Ook voor onze gemeente wordt dit jaarlijks gedaan. De ambtenaren zijn in de achterliggende periode weer druk bezig geweest om alle cijfers netjes onder elkaar te krijgen, met als eindproduct de jaarrekening. Bij de wet is het bepaald dat de jaarrekening gecontroleerd moet worden door een accountant. Ook dit heeft inmiddels plaatsgevonden en als gemeente mogen we trots zijn op hun oordeel: de gemeente Ermelo heeft het meest positieve oordeel ontvangen wat te krijgen is!

Inhoud
Wat staat er nu eigenlijk in de jaarrekening van de gemeente Ermelo? Op het eerste gezicht blijkt dat de totale inkomsten meer zijn geweest dan de uitgaven, er blijft namelijk € 2,6 miljoen over.  Maar, als we inzoomen zijn er toch een aantal bijzonderheden te vermelden.

Als eerste: door allerlei omstandigheden zijn niet alle uitgaven die voor 2014 gepland waren ook daadwerkelijk uitgegeven. Dit betekent dat deze uitgaven in 2015 nog gaan gebeuren. Hiermee is nog een bedrag van € 1,3 miljoen gemoeid. Dit noemen we doorschuifposten.

Verder blijken de totale inkomsten € 61 miljoen en de totale uitgaven € 65 miljoen te zijn. Dit betekent dat er € 4 miljoen meer is uitgegeven dan dat er binnen is gekomen. En toch spreek de wethouder van financiën over een positief saldo. Hoe zit dat? De gemeenteraad heeft in het verleden akkoord gegeven om het centrum van de gemeente op te knappen, wat zo’n  € 10 miljoen kost. Om dit te kunnen realiseren heeft de raad akkoord gegeven om in 2014 € 6,5 miljoen te onttrekken uit de reserves (het vermogen) van onze gemeente. Ermelo is hierdoor dus ‘armer’ geworden in het eigen vermogen. Wel jammer dat de wethouder dit niet benoemd heeft bij de presentatie van de jaarcijfers.

Kortom: € 2,6 miljoen houdt de gemeente Ermelo over in 2014, maar we zijn wel € 6,5 miljoen armer geworden qua vermogen.

Voorbeeld
Ik zal het u proberen duidelijk te maken met een voorbeeld. Stel: u krijgt een erfenis en dit geld zet u op uw spaarrekening om in de toekomst een bestemming te geven. Hierdoor wordt uw vermogen hoger. Het jaar breekt aan waarin u de erfenis een bestemming gaat geven. Het geld van uw spaarrekening stort u op de betaalrekening. Aan het eind van het jaar staat er meer op de betaalrekening dan aan het begin van het jaar. Uw conclusie is dat er minder geld is uitgegeven op de betaalrekening dan dat er is binnen gekomen. Uw conclusie is juist, maar dit is de helft van de waarheid. Voor uzelf moet u ook concluderen dat uw vermogen is verminderd. Exact hetzelfde geldt voor onze gemeente Ermelo.

Waar staan de gemeente Ermelo?
€ 2,6 miljoen houdt de gemeente Ermelo dus over in 2014, waarvan € 1,3 miljoen nog uitgegeven gaat worden in 2015. Maar we moeten ons ook realiseren dat we € 6,5 miljoen armer zijn geworden qua vermogen. In totaal is het vermogen van de gemeente Ermelo in 2014 met ruim 7% gedaald. Eind 2014 heeft de gemeente nog een kleine € 50 miljoen aan vermogen staan.

Tot slot: Nederland telt bijna 400 gemeenten. Ermelo hoort bij de top 50 van de gezondste gemeenten. Iets waar we op gepaste wijze trots op mogen zijn!

Jan Lobbezoo

Fractievertegenwoordiger SGP Ermelo