20 juni 2015

Ombuigingen

Een ander agendapunt in deze lange raadsvergadering was “Ombuigingen”. Er moet nogal bezuinigd worden, ook in Ermelo. Alleen de vraag is: Waarop en hoeveel? Om daarin enig zicht te verkrijgen is er een BOT-overleg gehouden (Benen Op Tafel) in een besloten sessie met de raad. Hiervan was het resultaat dat er een lijst kon samengesteld worden van prioriteiten waarbij bezuinigd kan worden.

In de commissie Bestuur en Middelen, waar dit punt ook op de agenda stond, werd gezegd dat er alleen ‘notulen’ waren van het BOT-overleg. Hier had de SGP nogal wat twijfels over en was de enige partij die het als bespreekstuk in de raad wilde hebben. Het bleken terechte twijfels te zijn, want tijdens de raadsvergadering bleek dat alle punten uit het BOT-overleg reeds in de Kadernota waren verwerkt, dus de discussie over eventuele prioriteiten was zinloos. De wethouder Financiën gaf wel aan dat er tijdens de behandeling van de Kadernota alle ruimte was om deze dingen ter discussie te stellen. Maar mijn ervaring in de gemeentepolitiek is te lang om daar nog iets van te verwachten. De zaak is immers al besloten en dichtgetimmerd.

Het BOT-overleg blijkt dus 4 maanden te laat gehouden te zijn, en nu wordt de uitkomst van een besloten brainstorm als bepalend beschouwd voor de Kadernota, terwijl het de bedoeling was hierover in het openbaar te discussiëren waar de prioriteiten zouden moeten liggen.

Voor de SGP bleef (als enige partij) alleen de mogelijkheid over om tegen te stemmen, daar we op verschillende punten, op z’n minst, vraagtekens hadden. Maar de SGP-fractie hoopt D.V. in de behandeling van de Kadernota hier uitgebreid op terug te komen.

FN Snoek (SGP Fractie)