30 november 2020

"Natuurbegraven in Ermelo?" Vervolg

De fractie van BurgerBelangen Ermelo (BBE) ziet graag dat er een natuurbegraafplaats komt binnen de Ermelose gemeentegrenzen. Daarom diende fractievoorzitter Bart van der Knaap een initiatiefraadsvoorstel in, dat is besproken aan twee beeldvormende tafels en een oordeelsvormende tafel. Enkele initiatiefnemers die een natuurbegraafplaats mogelijk willen maken, schoven daarbij aan.
In het  voorstel, dat als hamerstuk in de raadsvergadering van 25 november is aangenomen, vraagt de gemeenteraad aan de initiatiefnemers om met een onderbouwd plan en een bestemmingsplan-wijziging ter beoordeling bij de raad terug te komen. Er zijn nog best wat vragen. Hoeveel mensen zouden van de natuurbegraafplaats gebruik willen maken? En past het plan binnen de regels die gelden voor bijvoorbeeld Natura2000-gebieden? De BBE-fractie en de initiatiefnemers hebben voor de natuurbegraafplaats de omgeving van de Haspel op het oog. Maar zijn er andere locaties die wellicht beter geschikt zijn? Die laatste vraag werd onder meer gesteld door wethouder Van der Velden. Hij liet weten dat het college de verdere plannen afwacht en die vanuit een positieve grondhouding zal benaderen.
Dit thema komt dus weer terug op de agenda als de initiatiefnemers een concreet plan indienen. Daarbij is het goed om te bedenken dat de SGP geen principiële bezwaren heeft tegen een natuurbegraafplaats. Er wordt hier immers gesproken over begraven en niet over bijvoorbeeld cremeren. Wel vindt de fractie het vanuit bestuurlijk oogpunt belangrijk dat de kosten van een natuurbegraafplaats niet bij de gemeente komen te liggen.