12 mei 2023

Motie verkeersonderzoek woningbouwplan Hamburgerweg/Wethouder Paulushof

Het plangebied bestaat uit twee sociale huurwoningen en een braakliggend stuk grond (grasveld). Het plan is om de twee bestaande woningen te slopen en in totaal elf sociale eengezinswoningen terug te bouwen op deze locatie. Ontsluiting van deze nieuwe woningen is voorzien middels de bestaande ontsluiting via de Wethouders Paulushof op de Oude Telgterweg. Dit omdat volgens vastgesteld beleid het niet gewenst is om uitritten van erven op gebiedsontsluitingswegen (hoofdwegen) te laten uitkomen, i.v.m. doorstroming van het verkeer. Dit is de reden dat niet onderzocht is of ontsluiting van de nieuwe woningen via de Hamburgerweg mogelijk is.

Dit laatste stuit i.v.m. verkeersveiligheid op verzet van omwonenden van de Wethouder Paulushof. Tijdens de beeldvormende vergaderingen bleek dat bij de raadsleden geen draagvlak is om een besluit te nemen voordat onderzocht is of ontsluiting via de Hamburgerweg mogelijk is.

SGP-raadslid Pieter Stam diende daarom een motie (samen voorbereid met het CDA) in om een extern onafhankelijk verkeersonderzoek te laten uitvoeren naar de (on)mogelijkheden van ontsluiting op de Hamburgerweg, zodat de raad een afweging kan maken tussen beide ontsluitingsmogelijkheden, dit in relatie met het vastgestelde beleid. De totale kosten werden op €25.000,- geraamd, maar omdat er geen noodzaak is voor een kruispuntberekening of een simulatie werd dit verlaagd naar €15.000,-.

Dit voorstel werd met algemene stemmen in de raad aangenomen. Het woningbouwplan wordt dus voorlopig aangehouden totdat de uitkomsten van het verkeersonderzoek bekend zijn.