11 februari 2022

Motie Inzet op verdienmodel woningen op De Klokbeker en Augustinusschool

"Een broedende kip niet storen" kregen we twee weken geleden als antwoord op de vraag of er wordt gedacht aan woningbouw op de scholen. “Ja er wordt aan gedacht” antwoordde de wethouder, maar de plannen zijn nog heel pril. Nu weten dat tijdens het broeden de eieren regelmatig gedraaid worden door de hen. Dit met als doel om een goed groeiproces te bevorderen.

Hetzelfde willen wij met deze motie ook doen.
Als raad willen we onze kaderstellende rol nemen. We willen dit proces van meerdere kanten bekijken met als doel en prioriteit het realiseren van een goed plan voor de toekomst.
Een combinatie van scholen en woningen leidt tot efficiënt ruimtegebruik.
De opbrengst van de woningen zal leiden tot een lagere investering en minder hoge kaptitaallasten. Er is geen financiering voor deze scholen. Daar hebben we nog niets van gezien.
In Ermelo is blijvend behoefte aan woningen voor verschillende doelgroepen.
Ook zorgt de aanwezigheid van bewoners voor verhoogde sociale controle.
Vorige week hebben we ook contact gehad met beide scholen. Aangeven werd dat men hier voor open staat, maar dat er natuurlijk ook aandachtspunten zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om geluid. Uiteraard moeten deze gebouwen voldoen aan het Bouwbesluit qua geluidseisen.
Beide scholen geven aan haast te hebben met de nieuwbouw. En dat begrijpen we hebben we ook uitgesproken tegen beide scholen. Deze motie is niet bedoeld om te vertragen. Wel om een goed besluit te nemen.
Het totale gebied kan gefaseerd worden. Wat ons betreft is en blijft de nieuwbouw van beide scholen prioriteit 1.
Kortom voorzitter wij zijn van mening dat een combinatie van scholen en appartementen met een groene uitstraling een mooie kans is met verschillende voordelen.
Deze motie die mede werd ingediend door CU, PE, BBE en CDA werd unaniem aangenomen.