2 maart 2020

Moment stilte

Voor de gemeenteraadspagina in het Ermelo's Weekblad schrijven de raadsleden om de beurt een column. Deze week klom Pieter Stam van de SGP in de pen. Zie hier zijn column:

Moment stilte

“Voor we de vergadering openen verzoek ik u allen een moment stilte in acht te nemen.” Steevast klinkt dat voorafgaand aan de raadsvergadering.
Een moment waarbij de raadsleden gelegenheid krijgen om voorafgaand aan de vergadering persoonlijk in gebed te zijn, om wijsheid en hulp van God te vragen.

Een ambtsgebed kent Ermelo sinds 2012 helaas niet meer. Een raadslid is wel een ambtsdrager. In die zin is dit moment van stilte toch een ‘ambtsgebed’.
Mijn vorige gemeenteraad kende al lang geen ambtsgebed meer, zelfs geen moment van stilte.

Na afloop opnieuw een moment stilte. Niet alleen een dankgebed, maar tevens een moment van zelfreflectie. Hoe zijn we met elkaar omgegaan? Is er een zuiver besluit genomen? Is de gemeente en gemeenschap er mee gediend? Is ons besluit naar Bijbelse normen? Nee we kunnen het niet altijd een ieder naar zijn of haar zin maken. Maar de basis is: ‘De overheid is Gods dienares, u ten goede.’

Sinds kort kan directer worden meegepraat aan de politieke tafels en ook worden meegeluisterd en meegekeken. Zelf mag u natuurlijk ook een moment stilte houden.

Daarom: een moment stilte. Houden zo. Ook in de nieuwe vergaderstructuur in Ermelo. Zo zie ik dat!

Met vriendelijke groet,
P.W. (Pieter) Stam