29 oktober 2015

Met de SGP mee naar afvalinzamelaar Omrin

Omrin haalt duurzame energie uit afval

foto: Natalie Overkamp

Op excursie naar afvalverwerkingsbedrijf

ERMELO – Wie zich wel eens afvraagt waar het huisvuil uit Ermelo blijft, kan op 18 november met de SGP Ermelo een bezoek brengen aan afvalinzamelaar Omrin in de Friese gemeente Oudehaske.

Regelmatig worden raadsleden gewezen op de vermeende onverantwoordelijke wijze hoe Ermelo haar afval inzamelt. ,,De afgelopen jaren hebben we met raad en het college het vuilverwerkingsbedrijf bezocht en we zijn goed op de hoogte van de cijfers in vergelijking met bijvoorbeeld Putten,” zegt fractievoorzitter van de SGP Leo van der Velden. De SGP staat pal achter de manier van afval verwerken bij Omrin. ,,Al komt het iets minder duurzaam over aan de voorkant, het eindresultaat telt.” Het Friese bedrijf doet dit onder het motto: bronscheiding waar het moet, nascheiding waar het kan.

Duurzame energie

Omrin zet alles op alles om uit afval zoveel mogelijk grondstoffen terug te winnen en duurzame energie te produceren. Het is de passie voor het sluiten van kringlopen. ,,Dit fenomeen willen we graag breder onder de aandacht brengen en we willen daarom niet alleen maatschappelijke organisaties uitnodigen, maar ook belangstellenden uit onze samenleving,” zegt Van der Velden. ,,Daarnaast is er helaas wel eens het beeld dat de politiek in het algemeen slechts 1 x in de vier jaar de burger nodig heeft. Dat is wat de SGP Ermelo betreft niet het geval en willen we ook vier jaar lang staan voor het belang van Ermelo. Zowel in de raadszaal als daarbuiten.”

Inschrijven

Op woensdagmorgen 18 november zal SGP Ermelo vergezeld van een aantal mensen naar Omrin in Oudehaske afreizen om het unieke verwerkingsproces mee te maken. De partij nodigt belangstellenden uit om zich in te schrijven voor deelname. ,,De eerste tien inschrijvers mogen sowieso mee!” aldus een enthousiaste fractievoorzitter. Dit kan door te mailen naar ermelo@sgp.nl of bellen naar de secretaris 0341 745009.