3 maart 2018

Meer geld voor het beheer van de openbare ruimte!

MEER GELD VOOR BEHEER VAN OPENBARE RUIMTE

Je nek breken

“Zie je daar die losliggende tegels bij die boom? Je zou er je nek over breken” zegt fractievoorzitter Leo van de Velden terwijl hij met de punt van zijn paraplu naar een omhooggedrukte stoeptegel wijst.

Het is een gure donderdagmiddag als we met enkele SGP-ers en een tweetal verslaggevers door de natgeregende straten in het centrum van Ermelo lopen. Aanleiding voor deze ‘wandeling’ is de afnemende kwaliteit van de beplanting en de verharding in de openbare ruimte. Volgens Van de Velden is het de afgelopen jaren namelijk hard achteruit gegaan. “En dat moet beter!”

Wortelopdruk
We zijn onze ‘wandeling’ begonnen op de Hanengewei en lopen via Het Abdij naar de Stationsstraat. In een plantvak van slechts enkele vierkante meters staat een forse boom. De wortels van de boom drukken langzaam maar zeker de grijze trottoirtegels omhoog.
Volgens Van de Velden wonen er verschillende ouderen, slechtzienden en blinden in de buurt van Het Abdij. “Voor hen zijn de losliggende tegels echt een groot risico, er moet meer geld worden geïnvesteerd in het beheer van de openbare ruimte uitgaan om ongelukken te voorkomen”.

Onkruid op bestrating

Als we de straat uitlopen wijst Van de Velden naar wat flinke plukken onkruid op de verharding. “Dat is ook een gevolg van verkeerd bezuinigen” betoogt Van de Velden. “De SGP heeft enkele jaren geleden als één van de weinigen tegen de bezuinigingen op het groenonderhoud gestemd. Helaas zijn die bezuinigingen er toch door gedrukt. De gevolgen zijn inmiddels duidelijk zichtbaar”.

Nieuwigheid is er snel af
Terwijl we over de nieuwe klinkers van de Stationsstraat naar het Molenplein lopen, worden de verslaggevers op nog meer gebreken gewezen. Nieuwe trottoirbanden zijn al fors beschadigd, de bewegwijzering slijt snel, natuurstenen aanrijdpalen staan scheef en her en der is de nieuwe bestrating open geweest en daarna niet netjes hersteld. “Als je ergens veel in investeert, moet je het daarna ook goed onderhouden” zegt Van de Velden. Hij stopt even op de kruising Molenweg -Stationsweg en prikt verontwaardigd met zijn paraplu tussen twee drempelelementen “kijk…een fietsband past er tussen, dat moet toch niet kunnen hè?!”

Hergebruikte boom

We staan even stil om de straat over te steken naar de Dorpskamer waar we met elkaar nog wat zullen napraten. Naast ons staat een lindeboom die zichtbaar ouder is dan de andere bomen in de straat. Het is duidelijk dat de linde jarenlang te weinig ruimte heeft gehad om te kunnen groeien. De kroon is gedrongen en past niet bij de dikke stam. Tussen het stamopschot door, schemeren slecht overgroeide snoeiwonden die aantonen dat de boom in het verleden fors ongekroond is. Zou de boom hergebruikt zijn?

Voor beter beheer

In de Dorpskamer is het behaaglijk. Terwijl we onze handen warmen aan een kom koffie klapt Van de Velden zijn laptop open. Uit een korte video blijkt dat het niet de eerste keer was dat Van de Velden het ‘rondje centrum’ heeft gemaakt. Zonder paraplu, maar met evenveel overtuigingskracht wijst Van de Velden de plekken aan waar het volgens hem buiten mis gaat.
Gelukkig laat hij de kijker niet somber achter, want zegt Van de Velden “De SGP is voor meer financiële middelen voor beter beheer van de openbare ruimte!”