13 maart 2015

Margrietrotonde toekomstbestendig?

Schets van de Margrietrotonde

Politie: ongeschikt voor lange voertuigen

ERMELO - De rotonde die bij de prinses Margrietschool wordt aangelegd (Hamburgerweg/ Oude Telgterweg), is door de politie bekritiseerd en van een negatief advies voorzien. De rotonde zou voor zware vrachtwagens met een lengte langer dan 25 meter niet geschikt zijn. Dit was voor de commissie Ruimte en Infrastructuur reden voor kritische vragen.

Volgens wethouder Jan van Eijsden is het advies van de politie echter niet niet relevant in Ermelo. ,,In dit dorp mogen  voertuigen langer dan 25 meter niet rijden.''  Bea van 't Hul (PE) was niet geheel overtuigd. ,,Is het voor vrachtwagens wel goed mogelijk fietsers goed in de gaten te houden?'' Volgens Dick te Brake (CDA) was er geen overleg geweest met de  eigenaar van Polskamp, de heer Van der Kraats (en niet de heer Polskamp zoals hij abusievelijk door het college werd genoemd in de raadsbrief). ,,De heer Van der Kraats beschikt over grote expertise en verwacht dat er steeds grotere en zwaardere vrachtwagens over de weg zullen gaan rijden. Hij had u graag uitgenodigd een rondje met hem mee te rijden.'' Wouter Vogelsang (BBE) stelde dat vrachtauto's de draai niet konden maken. ,,Het is een gevaarlijke rotonde. Wie is er verantwoordelijk als er iets gebeurt? Dit is een compromis geworden en de rotonde is niet toekomstbestendig.'' Leo van der Velden (SGP) draaide de zaak om: ,,Wat is er op tegen dat het daar smaller wordt, misschien leidt het de vrachtwagens juist naar de andere kant van het dorp.''

Toekomstbestendig

Wethouder Jan van Eijsden legde uit dat de schaarmogelijkheden van vrachtwagens in het laboratorium waren uitgewerkt. ,,De rotonde is wel toekomstbestendig, ik ben niet bang dat de rotonde het binnen de kortste keren heeft gehad. En we hebben de ondernemers uit Kerkdennen uitgenodigd voor een bijeenkomst, maar er is niemand komen opdagen. De heer Van der Kraats heeft ons een e-mail gestuurd en wij hebben aangegeven bereid te zijn met hem te praten. En ja, de rotonde is een compromis geworden. Wij zijn er blij mee en de Fietsersbond en de school is er ook blij mee. Er is niets mis mee dat de rotonde rustig moet worden genomen. Er is goed uitgedokterd hoe de dode hoek zich verhoudt tot de wielrijders. Juist om gevaar te voorkomen is deze rotonde minutieus veilig geconstrueerd.''

Er is 520.000 euro uitgetrokken voor de rotonde, die nog in 2015 zal worden aangelegd.

Bron: Ermelonext.nl