16 juni 2015

Kwaliteitsimpuls Klachtenprocedure Sociaal Domein

Onder deze uitgebreide naam werd een agendapunt behandeld in de raad van 28 mei j.l. Er zijn allerlei klachtenprocedures waarbij het mogelijk is om een klacht in te dienen aangaande het sociale domein. In dit sociale domein met de drie transities (WMO, Participatie en Jeugdzorg) hebben zich sinds 1 januari grote veranderingen voltrokken en die zullen ongetwijfeld in een langdurig proces gestalte krijgen d.m.v. “leren in de praktijk”. Maar het is wel belangrijk dat burgers, als ze tegen knelpunten of problemen aan lopen, een goede ondersteuning kunnen krijgen. Nu bestaat bij sommige raadsleden de angst dat dit niet goed gaat komen, omdat men niet weet waar de klacht of vraag ingediend kan worden. En daarom moet er een zgn. klachtenbemiddelaar komen om de cliënten ‘warm’ te begeleiden door de juiste kanalen.

Nu was er in het verleden al een motie aangenomen (waar de SGP tegen was) dat er een soort ombudsman zal komen, speciaal voor het sociale domein. En dit agendapunt is eigenlijk de uitvoering van die motie. Echter het voorstel van het college gaat niet ver genoeg naar de zin van velen. Het voorstel ging namelijk uit van: 1 juli begint de klachtenbemiddelaar (m/v) en eind 2015 wordt er een evaluatie gehouden om te kijken of er nog bijgestuurd moet worden. Deze tijd wordt tekort geacht en daarom kwam er weer een motie van BBE om de evaluatie uit te stellen naar 4e kwartaal 2016. Deze motie kreeg de meerderheid van de raad en is er eventjes een slordige €100.000 vastgezet voor iets waarvan men niet weet of het wel werkt of voldoende effecten heeft. De SGP heeft deze motie daarom ook niet gesteund. Maar omdat het een wettelijke verplichting is om voor de Jeugdzorg zo’n aanspreekpunt te hebben, zijn we wel meegegaan met het collegevoorstel, om een klachtenbemiddelaar in te stellen.

F.N. Snoek (SGP-Fractie Ermelo)