27 maart 2014

Klappe opteert voor wethouderschap

Laurens Klappe, de huidige wethouder voor Progressief Ermelo heeft bekend gemaakt zijn zetel in de raad af te staan aan Alex Kleijnen. Hoewel Klappe op plaats 6 op de kandidatenlijst stond, kreeg hij 177 voorkeurstemmen en bleef daarmee Kleijnen met één stem voor (176). Formeel eindigt Kleijnen daarmee op de vijfde plek en is hij zijn raadszetel kwijt. Klappe opteert opnieuw voor het wethouderschap.

Progressief Ermelo heeft bij deze verkiezing 2514 stemmen behaald, dit zijn er 289 meer dan in 2010. Anneke Knoppert haalde de meeste voorkeurstemmen (581) van alle niet-lijsttrekkerskandidaten in Ermelo. Nieuwkomer in de raad is Bea van 't Hul, zij kreeg 231 voorkeurstemmen.
De SGP in Ermelo kijkt in verwondering terug op de gemeenteraadsverkiezingen. Het stemmenaantal van 1.356 maakt dat de partij de grootste stijger was van alle partijen. Procentueel steeg de SGP ruim 31% en behaalde ruim 35% meer stemmen dan in 2010. Dit was net niet genoeg voor een extra zetel. Toch is lijsttrekker Leo van der Velden blij met dit signaal. Met 1146 stemmen kreeg hij, na Jan van den Bosch (CDA) en Esther Verhagen (VVD) de meeste voorkeursstemmen.
Bij BurgerBelangen Ermelo, die drie raadszetels wist te bemachtigen, was Mariëlle Kuijpers de grote verrassing. De nummer 7 van de lijst werd met 193 voorkeurstemmen gekozen. Zij laat partijgenoten Hans van Isselmuden, Han Wilhelm en Ben Noorloos ver achter haar.

Bron: www.ermelovannu.nl