10 april 2014

Klaar voor de volgende vijf jaar

Sinds juli 1999 maakt Belder deel uit van het Europees Parlement. Daarvoor was hij leraar geschiedenis en werkte hij als buitenlandredacteur van het Reformatorisch Dagblad. ,,Dat ik in het Europees Parlement ging was een sprong in het duister'', aldus Belder. Niet alleen is hij lid van de commissie buitenlandse zaken, ook is hij actief in tal van delegaties zoals die voor betrekkingen met Iran, Japan, Euro-mediterrane Parlementaire Vergadering en die van betrekkingen tussen EU en de Verenigde Staten.

Israël

Maar zijn grootste belangstelling gaat uit naar zijn voorzitterschap van de delegatie voor betrekkingen tussen EU en Israël. Zo bezocht hij Israël diverse malen en sprak hij er met Joodse ondernemers die naar wederzijdse tevredenheid, veel Palestijnse medewerkers in dienst hebben. ,,Zo bezochten we fabrieken in Ariël, een Israëlische plaats en nederzetting op de westelijke Jordaanoever. Ook de Palestijnen die wij spraken waren van oordeel dat niemand gebaat is bij conflicten omdat daar niets mee wordt opgelost. De schoorsteen moet gewoon roken.'' Belder is dan ook niet te spreken over de veelal negatieve berichtgeving in de media. ,,De Europese betrekkingen met Israël zijn buitengewoon hecht. De lidstaten drijven handel met dit land dat innovatief, hoogtechnologisch, economisch en wetenschappelijk op zeer hoog peil staat. Maar de regio er omheen staat in brand. De regio aldaar wordt overspoeld met vluchtelingen terwijl de landen elkaar op leven en dood bestrijden. Veel mensen worden op het verkeerde been gezet door de eenzijdige berichtgeving van de NOS. Een keer per jaar kunnen de Europarlementariërs hun zegje doen in Den Haag. ,,Ik heb Minister Timmermans aangesproken over het ontmoedigingsbeleid, waardoor een bedrijf als Vitens zich terugtrok uit Israël. En passant is in Europa onmiskenbaar een antisemitische opleving gaande. Je moet er toch niet aan denken als ouders dat je je kind naar een school moet brengen die meer lijkt op een bastion met prikkeldraad, om het te beschermen tegen de Jodenhaat die de kop opsteekt. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Als voorzitter van de Israël delegatie willen wij dat de Europese Unie het welzijn en de veiligheid van de Joodse staat en zijn burgers daadwerkelijk bevordert en datzelfde geldt voor de bedreigde Joodse gemeenschappen binnen de lidstaten van de Europese Unie. Daar maakt onze delegatie zich sterk voor. Er is veel steun voor het land, ook van de Europese Vrienden van Israël. Er rust veel taboe op de antisemitische tendensen en daarom moeten wij ons geluid krachtig laten horen.''

Commissies

Belder steekt niet onder stoelen of banken dat hij er mordicus tegen is dat de macht naar Brussel gaat. ,,Europa is er voor de lidstaten en niet de lidstaten voor Europa. Het gaat om zaken als milieu, internationale handel en het moet er voor zorgen dat de lidstaten eerlijk met elkaar samenwerken en concurreren. Het mag niet zo zijn dat de Nederlandse scheepsbouw voor miljarden aan orders misloopt omdat,bijvoorbeeld de Spaanse werven zwaar gesubsidieerd worden. Dat geldt ook voor de visserij. Terwijl de Nederlandse visserijsector investeert in duurzaamheid en vistechniek, proberen andere Europese landen de Nederlandse innovatie dwars te zitten. Waar ben je dan mee bezig. Het is volstrekt legaal dat Nederland zijn nationale belangen behartigt. Het kan niet zo zijn dat de Nederlandse boeren striktere regels en eisen opgelegd krijgen die onuitvoerbaar zijn. Of dat we lijdzaam moeten toezien dat kostbare landbouwgrond uit productie moet worden genomen. Dat druist tegen alle belangen in.''

Moe

Wordt Belder er soms niet verschrikkelijk moe van? ,,Nee, zolang ik zie dat ons werk uiteindelijk toch resultaat heeft. Soms moet je daarvoor wel de vinger op de knop houden, juridische procedures doorlopen en kennis investeren.'' Om de belangen van Nederland goed te behartigen zou Nederland in meer zwaardere commissies moeten toetreden die er toe doen, vindt Belder. ,,We moeten onze huid duur verkopen en zorgen dat we vertegenwoordigd zijn bij landbouw, visserij, internationale handel, financiën en interne markt. Dat zou beter kunnen. Nu zitten we te veel in de softere sectoren.''
Dat de burger ver af staat van het Europese Parlement, begrijp Belder goed. ,,De EU is een eliteproject en bijna een doel op zichzelf. Het is ingewikkeld. Toch ontvangen we veel bezoekersgroepen zowel onder jongeren als ouderen. Dan leggen we uit wat we doen. We zijn immers volksvertegenwoordigers voor Europa en het is belangrijk dat je de voeling houdt met de burgers.'' Dat valt soms niet mee, want een Europarlementariër is lang en vaak van huis. ,,Drie weken in Brussel van maandag tot en met donderdag en een week in Straatsburg van maandag tot donderdag. ,,Als ik in Brussel ben ga ik tussendoor nog wel eens naar huis en vertrek dan de volgende morgen voor dag en dauw zodat ik om zeven uur weer in Brussel ben.'' Maar om de voeling met de achterban te houden geeft Belder ook spreekbeurten, brengt hij werkbezoeken en onderhoudt hij contacten met de Tweede Kamer. ,,Dat doen wij meestal op de vrijdag.''

Werkloosheid

Hoe vraagstukken als werkloosheid, arbeid en immigratie moeten worden aangepakt, is volgens Belder een taak van de lidstaten. ,,Die moeten beter op elkaar worden afgestemd. Maar soms zien we dat problematiek de grenzen overstijgt. Europa heeft 28 lidstaten met allen een verschillende cultuur en achtergrond. Europa kan zich alleen beperken tot hoofdlijnen. Maar het blijft afwachten of de problemen beheersbaar blijven. Het lijkt allemaal zo mooi, die vrijheid van personenverkeer maar we moeten terdege alert zijn dat deze Europese afspraak voor alle betrokkenen goed uit bljjft pakken. Het mag niet zo zijn dat de lidstaten met dermate grote problemen worden geconfronteerd dat deze hun sociale stabiliteit ernstig aantasten. We leven in een democratische rechtsstaat en het is de plicht van de politicus de problemen eerlijk te benoemen. Zo hebben we ook met mevrouw Ashton, de Hoge Vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid, gesproken over de stroom aan Jihadisten die naar Syrië vertrekt. Wat moet er gebeuren als ze terugkomen, hebben wij haar gevraagd.''

Turkije

Maar ook andere vraagstukken zoals de huidige situatie in Turkije houdt Belder bezig. ,,Sinds mijn aantreden in het Europees Parlement heb ik mij intensief beziggehouden met de binnen- en buitenlandse ontwikkelingen in de Turkse politiek. Vanaf 2002 maakt de islamitische AKP-partij van premier Erdogan er de dienst uit. Daarmee is de gapende kloof tussen de EU en Turkije alleen maar groter geworden. Erdogans nauwe banden met de Palestijnse islamistische terreurorganisatie Hamas in Gaza spreken voor zich! Het uitgesproken anti-Israelische beleid van Erdogan in combinatie met het heersende antisemitisme in de Turkse samenleving verdienen eindelijk eens een krachtig tegengeluid vanujt Brussel. In het Europees Parlement hebben SGP en ChristenUnie altijd consistent een EU-lidmaatschap van Turkije van de hand gewezen. Per slot van rekening ligt Turkije buiten ons werelddeel. Intussen brokkelt het front van voorstanders van een EU-lidmaatschap van Turkije af door het autoritaire optreden van Erdogan.''
Met Belder praten betekent snel schakelen. Overal weet hij wel meer over te vertellen. Helaas moet hij weer verder. Een lezing voor de Ermelose achterban aan het Hanengewei staat die avond op het programma. Ongetwijfeld weet hij de Ermelose SGP-achterban voor zich te winnen. De Europese verkiezingen naderen immers met rasse schreden. Op 22 mei mag de kiezer weer naar de stembus, deze keer om een stem uit te brengen op de kandidaten voor het Europese Parlement. Europarlementariërs worden gekozen voor vijf jaar. In Nederland zijn er 26 zetels te verdelen. ChristenUnie en SGP hebben een gezamenlijke lijst waarop Bas Belder tweede staat. Ermeloër Ruud van Eijle staat op de gezamenlijke lijst op de derde plaats voor Christen Unie. Met hem volgt binnenkort een interview.

Bron: www.ermelovannu.nl
Foto: Jeanne Dijkstra