8 maart 2014

Interview Frans Snoek

Nummer 2 Frans Snoek

Hoe bent u ooit bij de politiek betrokken geraakt?

Bij de splitsing van de gemeente in Nunspeet en Ermelo (1972) was er een tussentijdse verkiezing. Tijdens de vergadering van de kiesvereniging, te Speuld bij de familie Oudendorp, werd A. Lobbezoo (wethouder in de oude gemeente) de lijsttrekker en ik als tweede op de lijst gezet. De SGP kwam toen met twee zetels in de raad. Waarschijnlijk heeft het lijstnummer, dat bij lot werd toegekend, meegespeeld, namelijk lijst 1. Bij de volgende verkiezingen, 1974, haalden we één zetel, wat zo gebleven is tot 2010.

Wat heeft u in de afgelopen 4 jaar op politiek terrein het meest geraakt?

Het afschaffen van het ambtsgebed.

Binnenkort zijn er verkiezingen waarom zouden mensen volgens u op de SGP moeten stemmen?

De SGP is de partij die overal en altijd tracht Gods Woord als uitgangspunt te nemen. Dat dient tot meerdere erkentenis gebracht te worden volgens ons beginselprogramma.

Eén van de speerpunten: “Koopzondag? Nee!”, gaan we dat merken?

Het heeft er alle schijn van dat er in de komende raadsperiode over de koopzondag een beslissing van de gemeenteraad verwacht wordt. Mede door de uitslag van de verkiezingen zal hierop een positief (zondags dicht) dan wel een negatief (zondags open) besluit vallen.

Nog een speerpunt: “Verkeerstroom eerlijk delen!”, is dat uitvoerbaar in Ermelo?

Waar een wil is, is een weg. Doch nu lijkt het er op, dat de degenen die het meest aan de weg timmeren met hun voorstellen en bezwaren, hun gelijk krijgen.

Er liggen alweer veel jaren achter u sinds u de lijst aanvoerde, wat zou u de nieuwe lijsttrekker mee willen geven?

Bovenal Gods Woord als basis te blijven hanteren, want dat is onveranderlijk en het einde van alle tegenspraak. Niet teveel op mensen te zien of van hen te verwachten, want dat geeft teleurstellingen.