10 juni 2017

Instellingen krijgen ‘schuld’ plaats op Misdaadmeter

'Geen veiligheidsprobleem in Ermelo'

ERMELO – Half mei kwam de AD misdaadmeter 2016 uit. Daaruit bleek dat Ermelo op een 49e plaats staat in deze landelijke misdaadmeter. Volgens een artikel in De Stentor van 27 mei 2017 wijst burgemeester André Baars de zorginstellingen in Ermelo aan als reden voor deze positie. Ook het persbericht dat de gemeente, mede namens de politie deze week verstuurde, gaf deze verklaring.

De misdaadmeter ‘scoort’ het aantal aangiftes op tien delicten. Deze delicten zijn woninginbraak, inbraak schuur, autokraak, autodiefstal, zakkenrollen, bedreiging, mishandeling, straatroof, overvallen en vernieling. De cijfers zijn volgens Baars ‘sterk beïnvloed door incidenten bij de vele zorginstellingen die de gemeente rijk is. Van iedere klap die een cliënt uitdeelt, wordt aangifte gedaan bij de politie. Ook als het om kleinere incidenten gaat. Daarbij geeft hij aan dat ‘wanneer je de zorginstellingen niet meeneemt in de cijfers, Ermelo juist een veilig dorp is.’ Volgens de misdaadmeter zijn de delicten mishandeling en bedreiging, de zogenaamde agressie-incidenten, afgelopen jaar juist gedaald ten opzichte van 2015. Dat de instellingen haar medewerkers stimuleren om vaker aangifte te doen, klopt inderdaad. Ermelo van Nu heeft aan de directies van de drie Ermelose instellingen om een reactie gevraagd op de uitspraak van burgemeester André Baars. ,,Vanaf augustus 2016 tot en met 14 februari 2017 zijn er zes (voor)aangiften vanuit GGz Centraal gedaan,’’ aldus directeur zorg Anne-Marie Schram. ,,Dat is ook ons beleid. Door de nieuwe richtlijn binnen GGz Centraal is er meer aandacht voor het doen van aangifte. Wij stimuleren dan ook medewerkers om aangifte te doen bij diverse vormen van agressie.’’ De directies van ’s Heeren Loo en Groot Emaus wilden op de vragen over het aantal mishandelingen en aangiftes niet reageren.

Criminaliteitslijst

De gemeente heeft een andere verklaring over de mishandelingscijfers. Meer dan de helft van de mishandelingen in 2016 in Ermelo vond plaats in zorginstellingen, geeft de gemeente aan in een persbericht. ‘Tel daarbij op dat het delict mishandeling de zwaarste wegingsfactor heeft bij de AD Misdaadmeter en de stijging op deze landelijke criminaliteitslijst is een feit. En dat terwijl de criminaliteit nauwelijks gestegen is in Ermelo, slechts 3% ten opzichte van vorig jaar’. Volgens de cijfers uit de meter is het delict mishandeling echter ‘maar’ met 1,1% gestegen ten opzichte van 2015, dus om daar nu de totale stijging op de meter aan te wijden, is wel erg kort door de bocht. Baars denkt daar anders over: ,,Jammer dat we daar dan op een misdaadmeter op ‘afgerekend’ worden. Zouden we de aantallen mishandelingen vanuit de instellingen niet meetellen, dan stond Ermelo op positie 121 van de AD Misdaadmeter in plaats van op nummer 49 zoals nu. En dan laat ik het aantal bedreigingen en vernielingen binnen de instellingen nog buiten beschouwing; anders stonden we nog lager.’’ De misdaadmeter gaat uit van gegevens van de politie, de officiële aangiftes en meldingen. Als de instellingen ’s Heeren Loo en Groot Emaus net zo weinig aanmeldingen doen bij de politie als GGz Centraal, dan is ook deze bewering geen hard gegeven.

Overleg

Zowel gemeente alsook de politie zien geen ernstig veiligheidsprobleem in Ermelo. ,,Het geweld in de instellingen heeft de aandacht van alle partijen en we zijn volop in gesprek - samen met de politie en de instellingen - hoe de veiligheid binnen de instellingen verbeterd kan worden,’’ aldus burgemeester Baars. Zowel GGz Centraal, als ’s Heeren Loo en Groot Emaus hebben structureel overleg met de politie. ,,Met de wijkagent Henk Druif wisselen we op frequente basis veel informatie uit. Het OM, ministerie, burgemeester, politie en zorgaanbieders kennen ook een algemeen overleg. Hier komt echter geen specifieke casuïstiek aan bod,’’ aldus ’s Heeren Loo. Volgens GGz Centraal directeur Anne-Marie Schram is er echter over de incidenten en aangiftes geen regelmatig contact met Baars.
Het zou overigens interessant zijn om ook te kijken waarom de beide buurgemeenten Harderwijk en Putten lager staan op de Misdaadmeter dan Ermelo. Met de omliggende gemeenten heeft Ermelo immers een Integraal Veiligheidsplan (IVP)? De stad Harderwijk, mét haar stadsproblematiek staat dit jaar op positie 155 (vorig jaar 137) en Putten op 214 (vorig jaar 241). Een nogal groot verschil.

Bron: Ermelovannu.nl