27 mei 2016

agendapunt 5

Masterplan Strand Horst

Voorzitter,

De afgelopen 10 à 15 jaar heeft Strand Horst gedurig op de agenda gestaan, het is dan ook niet vreemd dat er wordt uitgezien naar het vaststellen van een bestemmingsplan. Het is immers een kerntaak van de gemeente de ruimte te ordenen. Met het inrichtingsplan van de Randmeren is reeds besloten dat Strand Horst een verdienlocatie is, zodat er op andere plaatsen geïnvesteerd kan worden in natuurwaarden etc. De realisatie van het Groene Kruispunt tussen Strand Nulde en Strand Horst is hier een voorbeeld van. Kan het college aangeven op welk moment de realisatie gepland staat? Aan de overzijde is de aanleg al een feit, op zich opmerkelijk te noemen dat dit niet gelijktijdig wordt uitgevoerd. Net zo opmerkelijk blijft het feit dat delen van de oorspronkelijke kustlijn van de Zuiderzee door Leisure Land verpacht is aan agrariërs en hier gedurig een tractor met giertank wordt gesignaleerd. Wíl je dan de Veluwe wel op 1 hebben?

De SGP is nooit de grote aanjager geweest om de plannen op Strand Horst  tot grote hoogte te stuwen. Veel plannen pasten niet bij Ermelo en bleken later ook niet haalbaar. Wat ons het meest heeft weerhouden is de toenemende druk op de zondag en de zondagsrust. Dat ook in 2016 er toch ondernemers zijn, ja ook op Strand Horst, die de zondagsrust in ere houden doet ons erg goed en is voor ons het bewijs dat met de bestemming op zichzelf niets mis is. Vanaf deze plaats willen we een appel doen op de initiatiefnemers om te doen wat in het vermogen ligt om de rustdag de rustdag te laten. Durf ook hierin onderscheidend te zijn!

Het Masterplan geeft op compacte wijze inzicht in de beoogde bestemmingen van de ontwikkellocatie Strand Horst. Gezien het feit dat dit gebied als ontwikkellocatie is vergeven, kunnen we op hoofdlijnen instemmen met de geplande inrichting. Alleen t.a.v. het bouwen op de pier willen we straks u voorstellen dit naast de pier te doen en op het water te bouwen. Recreatieve waterwoningen dragen naar onze mening bij aan de broodnodige kwaliteitsimpuls voor het gebied. Bijkomende voordelen, het natuurlijke karakter van de pier blijft behouden en de lege plekken in de jachthaven worden ingevuld.

De denkrichtingen van de andere voorstellen die ongetwijfeld gaan komen kunnen we prima volgen, maar zullen daar in 2e instantie op gaan reageren.

Leo van der Velden