27 mei 2016

agendapunt 6

Kadernota

Voorzitter,

Dit keer wil ik boven onze bijdrage zetten: ONDERSCHEID! Onderscheidend zijn is namelijk niet meer zo vanzelfsprekend, de landelijke politiek is in meerderheid gericht op gelijkheid, maar bijvoorbeeld ook veel winkelstraten in verschillende steden zijn niet van elkaar te onderscheiden en zodra je op internet niet meer het verschil weet te maken, leg je het af tegen de concurrentie. In deze gemeenteraad zijn 6 fracties vertegenwoordigd en het zou toch raar zijn wanneer die allemaal hetzelfde naar voren zouden brengen? De SGP wil de voorzitter aansporen oog te houden voor het onderscheid en dit zelfs ook te bevorderen. Profilering van de raadsfracties komt de besluitvorming ten goede! Belangrijk daarbij is om het onderscheid als uitgangspunt te nemen in plaats van gelijkheid. Daarnaast moeten we ons blijven realiseren te functioneren in het duale stelsel. De gemeenteraad is het hoogste orgaan van de gemeente en moet als geheel een bestuurslaag vormen. Er bestaat maar 1 soort raadslid, er bestaat geen plusvariant voor coalitie- of oppositiepartijen. Accepteer dat raad en college een onderscheiden rol hebben. Wanneer we dus uitgaan van het onderlinge onderscheid en de beide bestuurslagen meer de eigen verantwoordelijkheid gunnen, is er nog winst te behalen en dat alles in het belang van de gemeente Ermelo. Wat een onderscheid is er trouwens tussen ons mooie en vredige dorp ten opzichte van soortgelijke gemeenschappen elders op deze wereld. Wat wonen we in een bevoorrecht land voorzitter! Des te erger is het dat in dit land onderscheid gemaakt wordt tussen het meest prille leven van de een ten opzichte van de ander! Juist die mensen die vinden dat alle onderscheid tussen man en vrouw uitgewist moeten worden zijn vaak voorstander van gruweldaden als abortus. 25000 kinderen per jaar in Nederland, wie heeft het er nog over? Voorzitter gelukkig is er ooit Een gekomen die voor ons het grote Onderscheid kan, maar ook wil maken! Mogen we Hem bij u en onszelf aanbevelen!

Voorzitter, we willen nog wat onderscheiden punten onder uw aandacht brengen:

Ruimte en Infra:

Scheefwonen is een probleem, hierdoor hebben we onnodig veel bebouwd oppervlak nodig. De SGP bepleit een "verhuismakelaar" die het gesprek aangaat om vervolgens te komen tot "verhuisdeals". Wees onderscheidend, dat maakt het verschil.

Een dak boven ons hoofd en een kussen waar we ons hoofd op te ruste kunnen leggen lijkt heel vanzelfsprekend, toch hebben we na 6000 jaar het nog niet voor elkaar gekregen dat dit ook altijd legaal gebeurd. In Ermelo zijn elke dag talloze mensen illegaal bezig door hetzelfde te doen wat we allemaal doen: gewoon huisje boompje beestje! Vanwaar dit onderscheid? Het zijn mensen zoals u en ik! Het SGP pleidooi is wel helder toch? Hoe gaan we deze mensen herhuisvesten? Dan zullen we moeten we beginnen met een registratieplicht en vervolgens zullen we voor al deze gevallen een legale oplossing moeten vinden. Als het geen taak voor de overheid is voor wie dan? Wie pakt met ons de handschoen op? Als slogan zouden we kunnen denken aan: Wonen in Ermelo? dat doe je legaal!

De begraafplaats aan de Varenlaan is het enige stukje Ermelo wat kostendekkend moet zijn. Het stukje Ermelo waar we ons nu bevinden is dat zeker niet. Vanwaar dit onderscheid? De SGP wil af van de kostendekkendheid van het gedenkpark, net zo goed dat ieder ander park gewoon aan de kostenkant van de begroting zou staan.

We staan als SGP achter de Centrumontwikkeling, zorg wel dat het echte onderscheid met andere centra nog gemaakt gaat worden, de kers op de taart, zoals het college dit ooit heeft genoemd. Misschien is het wel aardig om daadwerkelijk een kunstwerk te laten maken met als opdracht, de kers op de taart! Onderscheidend en zelden aanstootgevend. Of schuift het college dit zo ver vooruit dat er net voor de verkiezingen opnieuw een opening gaat plaatsvinden, maar dan met alle pronkstukken en gadgets? De solartrees van PE moeten er sowieso komen, evenals de watertappunten, aandacht voor openbare toiletmogelijkheden in het huis van Cultuur en Bestuur. De duurzaamheids thermometer in het centrum is reeds toegezegd, dank daarvoor en tot slot, laten we ons niet onderscheiden door het centrum in Nederland te zijn met het minste aantal afvalemmers.

T.a.v. duurzaamheid kunnen we kort zijn, de duurzaamheids beschouwingen gaan we voor de zomer nog apart houden. Wel kunnen we ons onderscheiden door zelf als raadsleden ons te conformeren aan onze zelf opgelegde doelstellingen i.p.v. de opgave alleen te benoemen en aan te bevelen.

Op speelvoorzieningen en trapveldjes is aardig bezuinigd in het verleden. Als SGP willen we het belang hiervan onderstrepen en het college vragen hier eens een inventarisatie op los te laten. Waarom is er bijvoorbeeld in een niet kinderrijke buurt aan de Koningin Emmalaan een voorziening die zich onderscheid van alle anderen? Kan bijvoorbeeld de Groene Enk aan de Suikerbakker een veilige speel en spelvoorziening worden? Het speerpunt voldoende bewegen zou dergelijke voorzieningen meer op waarde moeten schatten. Evenals het belang van het kunnen zwemmen.

Voor zwemvaardigheid willen we als SGP vanavond een lans breken! Mijn fractie wil elk kind in Ermelo zonder enig onderscheid de basisvaardigheid, diploma A meegeven. Ja dat is goed besteed en slaat meerdere vliegen in 1 klap. Het is goed voor lichaam en geest, de sociale contacten of integratie en het belangrijkste de veiligheid van het kind. We komen met een motie in het 2e bedrijf en vragen u hier niet lichtvaardig mee om te gaan.

Proson is een onderscheidende werkvoorziening, mij is gevraagd hiervoor u speciale aandacht te vragen! Mogelijk moeten we hiermee meer doen als Unique Selling Point?

Onze standpunten t.a.v. sport en cultuur zijn helder. Deze posten horen niet in deze mate thuis in de begroting. Daarbij is het hebben van een gemeentelijk theater, hoe onderscheidend het programma ook wezen moge, niet van deze tijd. Het afstoten van gemeentelijk vastgoed kan veel lucht geven in de begroting. Kunnen we bijvoorbeeld afscheid nemen van Triade?

Als SGP fractie willen we onze waardering uitspreken over de manier waarop er uitvoering wordt gegeven aan alles wat valt binnen het sociaal domein.

Dit mag ook wel eens gezegd worden! Dat bij zo'n mega - operatie dermate weinig klachten binnenkomen rechtvaardigt de vraag of een klachtenmanager, hij onderscheidend het hebben van zo'n functie ook zijn mag, nog nodig is. Of zou deze inzet meer kunnen betekenen voor onderdeel participatie? Daar hebben we als fractie wel wat meer vraagtekens en gaan we ons eens wat meer in verdiepen.

We begrepen dat de eerste minderjarige asielzoekers uit onderscheiden landen inmiddels zijn aangekomen in Ermelo. We wensen hen hier een gezegende tijd, maar hopen ook dat ze ooit weer veilig terugkunnen naar hun geboorteland. Wat zul je iemand meer gunnen dan terugkeren naar een veilig land?

Kerkdennen kan zich na jaren van negativiteit gaan onderscheiden door het meest duurzame bedrijvenpark van Ermelo te worden. De SGP is altijd voorstander geweest van een houtgestookte centrale voor Calluna, nu kan dit wellicht gecombineerd worden met de ontwikkeling op Kerkdennen.

Onderscheid staat in de recreatiesector met hoofdletters  geschreven! Met een aantal parken zijn we echt op de goed weg, wie volgt? Inzetten op grotere gezinnen, al dan niet in samengestelde vorm, zou een speerpunt kunnen zijn! Een dorpscamping op het terrein van Veldwijk waar men kan kamperen zonder verdere voorzieningen zou een impuls kunnen geven aan het gebied en ons centrum.

Helaas onderscheiden we ons in negatieve zin in de AD Misdaadmeter. We naderen de top 50 en wat de SGP en VVD betreft is het nu tijd om te beginnen om de oorzaken in kaart te brengen en daarop actie te gaan ondernemen. Laten we benadrukken dat het er niet om gaat om schuldigen aan te wijzen of dat we ons nu onveilig moeten gaan voelen, maar als volksvertegenwoordiger moeten we weten hoe de vork in de steel zit, doen alsof onze neus bloed is niet de juiste reactie.

Zoals u weet heeft de SGP de tanden gezet in de hoogte van het OZB tarief voor bedrijven. Nu staat er een voordeel van 99.000 structureel op pagina 58. Onze vraag is of het college bereid is deze in te zetten voor lastenverlaging voor het bedrijfsleven of onderscheid te maken in de tarieven waar het gaat om bedrijven die willen investeren in onze duurzaamheids doelstellingen?

Voorzitter, we willen afsluiten met de volgende oproep:

WEES ONDERSCHEIDEND, DAN MAAKT ERMELO HÉT VERSCHIL!

Leo van der Velden

SGP