27 maart 2015

Inbreng SGP in raad "Organisatieverordening" (26-3-2015)

26 maart 2015

Organisatieverordening

Voorzitter,

Zoals u weet is de SGP voorstander van het ambtsgebed in de raadsvergadering. We betreuren dan ook het ontbreken van het ambtsgebed in deze verordening. Ondanks het feit dat er een christelijke meerderheid in deze raad aanwezig is, is het niet de uitdrukkelijke wens van die meerderheid om onze God in het openbaar aan te roepen. Nu heeft het geen zin om naar een ander te gaan wijzen voorzitter, maar wilde ik maar met ons zelf beginnen. Hoezeer is ons dorp met haar inwoners op ons SGP hart gebonden? Onze bede is dan ook: leer ons toch bidden! Gelukkig is er nog een moment om Zijn zegen te vragen over de beraadslagingen en Hem te danken voor hetgeen Hij gaf. Aan zijn Zegen is alles gelegen!

Vervolgens voorzitter wil ik het hebben over artikel 6 punt 2 t/m 8 de fractievergoeding. Voorzitter, het staat er allemaal nogal omzichtig en je zou zelfs de indruk kunnen krijgen dat dit de raadsvergoeding zelf betreft. Dit is niet het geval. We hebben allen reeds een wettelijke vergoeding voor ons raadswerk en een maandelijkse onkostenvergoeding. Daarnaast een Ipad en in dit huis worden we tot en met het einde van de vergadering keuring op kosten van de gemeenschap verzorgd. Het is voor de SGP dan ook een raadsel waar en wanneer de fractievergoeding is ontstaan. Als we daarbij nemen hoeveel artikelen er nodig zijn om dit te regelen en de overhead die ermee gepaard gaat lijkt ons dit een prima bezuiniging en wil dan ook voorstellen artikel 6 punt 2 t/m 8 te schrappen. Het functioneren van de fractie is wat ons betreft geen overheidstaak en hoeven onze inwoners daar niet aan mee te betalen. Tot op heden is er nauwelijks in de kosten van raad zelf gesneden, maar hebben we wel gesneden in vele budgetten van anderen. Het lijkt de fractie van de SGP een uitstekende gelegenheid om de Daad bij het Woord te voegen. We vragen elke fractie hierop te reageren.

Leo van der Velden, SGP