8 juli 2017

Inbreng SGP Ermelo/Speuld: 'Algemene beschouwingen' (6 juli 2017)

ALGEMENE BESCHOUWINGEN 2017

Voorzitter,

We mogen raadslid zijn in een prachtige gemeente. Ons welvaarts- en voorzieningenniveau is van een ongekende hoogte, we kunnen in vrijheid ons geloof belijden en lid zijn van een politieke partij die bij ons past. Het ontbreekt ons aan niets. We mogen niet anders concluderen dan dat we ook in deze raadsperiode rijk zijn gezegend. Toch zegt Gods Woord ons ook vanavond: Slecht één ding is nodig! Dit wijst ons op onze verantwoordelijkheid m.b.t. onze persoonlijke verhouding tot God en zet al het andere naar een lagere prioriteit.

Dit ontslaat ons niet van onze aardse plichten en we willen u dan ook meenemen in onze beschouwing. We hebben er voor gekozen om een aantal zaken eens van een wat andere kant te belichten. Het thema van dit jaar is: logisch

Wonen
Zoals u weet is er in Ermelo een groot tekort aan betaalbare woonruimte. Daarnaast zie je de trend dat het aantal personen per woning afneemt. We hebben dus nog meer woningen nodig. Dan is het vrij logisch om te kijken of er meer mensen kunnen wonen binnen de bestaande woningvoorraad. Dit zou te realiseren zijn door bijvoorbeeld woningsplitsing toe te staan of kamerbewoning te stimuleren. Dit biedt de samenleving namelijk ook financieel perspectief en vergroot mogelijk zelfs het sociale vangnet. Tot dusver heeft het college het gezocht in nieuwbouw en heeft zelfs de bouw van tijdelijke woningen voorgesteld. Wat is hiervan de stand van zaken? En is het college bereid om verdichting van de bestaande woningvoorraad als kans te zien ter bestrijding van woningnood ? Daarnaast hebben we meermalen aandacht gevraagd voor leegstaande winkelruimtes die veelal beschikken over een woonbestemming. Als SGP zien we deze overtollige meters ook graag op de gewenste manier ingevuld worden en dienen hiertoe een motie in.

Recreatiewoningen
Bewonen van recreatiewoning is ongeveer het ergste wat je in Ermelo kan doen. Als SGP praten we illegale bewoning niet goed, maar het is aan de andere kan niet logisch dat recreatieparken zonder toekomstperspectief tot dusver gedwongen worden recreatief bezig te zijn. Wanneer een boerenbedrijf geen toekomst meer denkt te hebben vinden we het de normaalste zaak dat hier woningen voor terugkomen. Wanneer een instelling (Veldwijk) vrij plotseling met haar terrein in de maag zit krijgt het zelf voorrang om hele woonwijken te kunnen bouwen. Wij zijn daar niet tegen, maar vinden het een achterhaalde gedachte om recreatieterreinen daarin niet net zo te behandelen. Als SGP denken we aan een functieveranderingsbeleid voor de recreatieterreinen.

Tot slot willen we het college meegeven meer in te zetten op een veel gevarieerder woningaanbod. Stoppen met aanbod gestuurd bouwen en meer bouwen wat mensen willen en nodig hebben. Het CPO project is hier een mooi voorbeeld van.

Duurzaamheid
Wanneer je de klimaatdoelstellingen wil gaan halen  is het niet logisch om meer energie te verbruiken. Toch is dit wel de realiteit. Besparing is een ondergeschoven kindje geworden en het is ook in Ermelo de normaalste zaak dat bijvoorbeeld een terras grote delen van het jaar verwarmd wordt. Als SGP zien we veel in grootschalige opwek. Hierin participeren is wellicht een optie en draagt substantieel bij om de doelstelling te realiseren. Kan er meer gebruik gemaakt worden van agrarische schuren i.r.t. zonnepanelen? Graag een reactie van het college.

Openbare ruimte
Het is ons al 3 jaar een doorn in het oog. De bezuiniging van 4 ton op het onderhoud in de openbare ruimte. Op vele plekken is dit ook echt zichtbaar aan het worden en dat doet pijn. Dit is een kerntaak en daar kan en wil de SGP niet op beknibbelen. Het is ook niet logisch wanneer je bedenkt dat minder onderhoud als een boemerang gaat terugkomen in de toekomst. We zijn blij dat verkiezingen in zicht zijn, andere partijen willen gelukkig ook terug naar het oude niveau.

T.a.v. de herinrichting van de Stationsstraat maken we ons zorgen over de levensduur van diverse materialen. Ook hier is onderhoud een aandachtspunt. Toeristische fietspaden zouden voortdurend in beeld moeten zijn en blijven. Wees hierin onderscheidend en kijk naar een regionale eenheid.

Kostendekkend
Het enige stukje Ermelo wat zelfstandig kostendekkend moet zijn ligt aan de Varenlaan, jawel de begraafplaats. Zetten we dit weg tegen de bouw van Calluna waar we met het grootste gemak meer dan 20 miljoen voor op tafel leggen dan geeft dit te denken voorzitter. Als SGP vinden we dit op z'n zachts gezegd onlogisch! Ook hierin zien we dat we in Ermelo gaan voor het bevorderen van de funcultuur. Carpe Diem versus Memento Mori. Bij Sport en Cultuur wordt kostendekkendheid nooit leidend gemaakt. Waarom zijn we hierin zo selectief?

Belastingen
De lastendruk voor bedrijven is in Ermelo in verhouding met andere gemeenten niet gelijk aan de lastendruk van woningen. Wat hiervan de logica is ontgaat ons. Inmiddels is er iets over opgenomen in de kadernota, maar daar staat bij dat een andere heffing moet worden ingevoerd. Hier houden we als SGP niet van en voelen ons hierin ook zeker niet serieus genomen. Het MKB is het motorblok van de plaatselijke economie, koester dit i.p.v. het zwaar te belasten. In algemene zin vinden wij als SGP dat lastenverhoging pas aan de orde komt wanneer de uitvoering van de kerntaken in het geding komen.

Buitengebied / Agrarische sector

We mogen stellen dat de buitengebieden Horst, Telgt en Speuld e.o. voldoende dynamiek in zich hebben. De agrarische sector is nog zichtbaar aanwezig, maar heeft het veelal moeilijk. College blijf vooral in gesprek met diegene die doorwillen, kijk naar mogelijkheden i.r.t. duurzaamheid en zorg dat ze aan de landelijke wetgeving kunnen blijven voldoen door geen agrarische gronden klakkeloos meer te onttrekken, dat is niet logisch. Hoe staat het trouwens met de toezegging dat er in Speuld een inventarisatie zou gaan plaatsvinden om de agrarische gronden in beeld te brengen en af te zetten tegen de toekomstige behoefte?

Zondagsrust
De Ermelose Frietzaak ging vorig jaar na het behalen van een 1e plaats in de prestigieuze AD Friettest ook op zondag open, de logica hiervan ontging ons. Dit jaar behaalde de ondernemer echter een 2e plaats, we hadden de hoop dat hij daarop de deuren van zijn patatzaak op zondag weer zou sluiten. Dit bericht heeft ons echter nog niet bereikt. Voorzitter, de zondagsluiting van de winkels is voor ons een aangelegen punt. Mijn collega Snoek heeft daar gisteren in het kader van Calluna ook het nodige van gezegd. Natuurlijk is het niet met een schaartje te knippen wat er wel en wat er niet geoorloofd is op zondag, maar het is onze vaste overtuiging dat het Gods wijze bedoelingen zijn om ons een rustdag te geven. Laten we het koesteren! Voor ons zal het DV zeker een van de speerpunten zijn in de campagne.

Veiligheid en handhaving
Ik zou het bijna vergeten voorzitter, er was ook nog een AD misdaadmeter uitgekomen en hoe blij je normaal ook bent met een plek in de top 50, in dit geval zeker niet. Diverse personen hebben getracht een uitleg te geven aan deze hoge notering, samengevat kwam het erop neer dat het niet logisch is dat Ermelo in de top 50 staat en daar zijn wij het mee eens! Waar het ons als SGP nu om gaat is dat we onze notering erkennen. Er is wel degelijk wat aan de hand en al vindt er het nodige plaats op instellingen, ook dan is er politie inzet nodig. Om maar niet te spreken van de aanzuigende werking van het Ermelose nachtleven. Al eens afgevraagd hoeveel aangiftes daaruit voortkomen? De SGP bepleit al jaren camera's op toegangswegen en op plekken waar overlast wordt ervaren. Op dit moment gaan we het college niet exact voorschrijven wat ze moeten doen om uit de top 100 te komen, maar om te beginnen meer handen en ogen. In onze burgemeester hebben we een prima lobbyist om met deze hoge notering te gaan voor meer manschappen! Graag uw steun voor een veiliger Ermelo.

Tot slot willen we de politie, brandweer en hulpdiensten hartelijk danken voor de tomeloze inzet!

Het was de bedoeling om te eindigen met een zelfgedicht gedicht, maar er kwam even niets. Gelukkig vond ik nog een bundel uit 1773 en daarmee wil ik eindigen:

Laat ieder 's HEEREN goedheid loven;
Want goed is d' Oppermajesteit;
Zijn goedheid gaat het al te boven;
Zijn goedheid duurt in eeuwigheid.
Laat Isrel nu Gods goedheid loven,
En zeggen: "Roemt Gods majesteit;
Zijn goedheid gaat het al te boven;
Zijn goedheid duurt in eeuwigheid!"

Leo van der Velden

SGP